Hoe kun je het beste (makkelijk, goed en goedkoop) zwembadwater schoon houden van oa zand, bladeren en bacterien bij een groot zwembad.

Van de Prins geen kwaad had het over een chloorgenerator (zet zout om in chloor). Heb je dan geen pomp meer nodig? Welk merk is handig/waar te koop? Hoe zout wordt het water? Wat is handig voor het verwijderen van blad, zand ed?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
4.9K

Het beste antwoord

Natuurlijk heb je dan een pomp en filter nodig om vuil uit het water te filteren.
De chloorgenerator werkt met het electrolyse systeem om zout om te zetten in een chloorverbinding.
Beide hebben voordelen: zout omdat het lichter zwemt dan zoet en de chloor is bacteriën dodend en voorkomt dus bv de groei van algen.
Er zijn verschillende merken op de markt die in alle prijsklassen apparaten leveren. Intex levert er een en heet Crystal Clear Water System
http://www.intexdevelopment.com/
Ik heb verder alleen een Oostenrijkse link over andere systemen omdat ik daar wel eens koop:
http://www.pooldoktor.at/
Maar er zijn ongetwijfeld vele leveranciers.

Bij de toevoeging van chloor moet je altijd meten om voldoende chloorgehalte te halen, dit is ook een verhaal zonder eind, want hoe intenser het gebruik en hoe hoger de watertemperatuur, hoe hoger de toevoeging van chloor.
Bij zoutwater en een chloorgenerator zijn de factoren watertemperatuur en waterhoeveelheid bepalend voor de hoeveelheid draaiuren (aanmaak chloor) bepalend.

Het zoutgehalte is slechts 3 %. (Noordzee is ca. 10%)

Voor het verwijderen van drijvend blad kun je met een spaan werken, en klein naar de bodem zinkend materiaal kun je 'stofzuigen' met een onderwaterstofzuiger bv zoals ik heb:
http://www.watertechcorp.com/poolblastercg.html
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Voor bacteriën idd chloor,maar hoe dat met een pomp werkt weet ik niet.
voor beschermen tegen zand en bladeren, een beschermzeil over het zwembad trekken. En blaadjes met een schepnet eruit vissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor bladeren en vuil is dit natuurlijk mooi.
En je hebt wat om naar te kijken, werkt verslavend:
14 jaar geleden
om bladeren tegen te houden , zou je een net over het zwembad kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vak is vijvers maken, ook zwemvijvers. dat is dan wel wat anders dan een zwembad, maar je hebt met de zelfde problemen te maken.
Er is vuil van buitenaf, vuil van de zwemmer zelf (huidschilvers haren e.d.), algengroei, en waterbeestjes die kunnen bijten.
De waterkwaliteit is telkens anders door verdamping en regen.
Er moet een belaalde zuurgraad zijn van het water en een bepaalde hardheid, dit moet je telkens meten en bijsturen.
een goed filtersysteem houdt het water helder en schoon, zonder gaat echt niet.
Dit moet dag en nacht aanstaan (energieverbruik!)
Met een schepnet kan je blad e.d. wegscheppen.
Door gebruik van chemicalien houdt je het water vrij van ziektenkiemen.

Zou je een natuurzwemvijver maken wordt alles heel anders, maar daar moet je wel van houden.
Zwemmen tussen de kikkers en waterslakken.
Een goede zwemvijver wordt schoongehouden door de waterplanten en goede bacterien.
Dus zonder chemicalien en filters!!
Wel moet de hardheid en de zuurgraad regelmatig getest worden.
Blad en zand uitscheppen is meestal niet nodig.
En het kost geen energie, door het gebruik van zwart vijverfolie i.p.v. blauw zwembadfolie is de waterthemperatuur5 a6 graden hoger dan bij het blauwe folie omdat het zwarte folie veel meer zonne warmte absorbeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een groot zwembad kunt aanschaffen, vind ik het vreemd dat het onderhoud nu ineens goedkoop moet. Buiten de gebruikelijke filters etc. zou je er het beste een zoutwaterbad van kunnen maken met een net erboven dat bladeren opvangt. Zo doet men dat vaak in Australië.