Wij hebben een eendennest met 10 eieren, maar de moedereend is dood! Wat moeten wij nu doen, de eieren weggooien of laten liggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
3.7K

Antwoorden (13)

ik denk dat jullie ze of moeten laten liggen of mee naar huis kunnen nemen en kijken of ze nog uit kunnen komen door ze onder een hele hete lamp te leggen, en dan proberen om voor ze te zorgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een broedmachine huren, of ergens heenbrengen, waar ze wél een hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet gewoon de natuur lekker z'n gang laten gaan.
Vzv mij bekend staat de eend niet op uitsterven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij bestaan er speciale opvangcentra voor eenden. Wellicht is het een idee om daar eens naar te informeren en de eieren daar naartoe te brengen. Dan heb je de grootste kans dat ze ook echt uitkomen. Weggooien zou in ieder geval niet mijn keus zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me af waarom je dat eendennest als bezit beschouwd. Was de moedereend tam en werkelijk in jullie bezit? Of bevindt dat eendennest zich toevallig op jullie grondgebied? Indien het laatste het geval is, laat die eieren gewoon liggen en de natuur zijn gang gaan. Maar je kan ook overwegen om contact te zoeken met de dichtsbijzijnde vogelopvang, die weten er wel raad mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tenzij de kuikens nu op dit moment aan het uitkomen zijn, heeft weggooien of laten liggen hetzelfde resultaat.
het enige alternatief is ze in een broedmachine plaatsen, en die zal je niet 123 bij de hand hebben.
vrees dat het einde verhaal is.
Rieneke1
14 jaar geleden
als de eieren al bebroed zijn geweest moet je gewoon niets doen, danzijn de kuikens die er eventueel inzitten toch al dood,laat ze liggener komt mischien wel een egel langs die zin heeft in een lekker eendenei of anders wel een ander diertje .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als de eieren al een paar dagen in de zon liggen zijn ze nu al rot kan ik je vertellen.

ik zou het uitbroeden maar dat komt omdat wij dit jaren gedaan hebben met verlaten nesten ect maar ook voor plezier. wij hebben een broed machine.
als je zo een ei heb opgetilt en op zijn kop heb gehouden is het ook al klaar dan zal er geen eendje uitkomen.
als je geen idee heb wat je aan het doen bent als je de eieren laat uitkomen laat het nest dan maar voor wat het is. of ruim het op. (als je voor opruimen kiest wel even een ei open maken om te kijken of het niet al leefd daarbinnen) ik vind het namelijk nogal raar dat je nu eieren vind.
succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kuikens zullen al dood zijn.
Lekker laten liggen, en de natuur z'n gang laten gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja gewoon laten liggen ! dat is weer voedsel voor de andere dieren ! die kuikens komen niet meer uit mee naar huis nemen heb wijnig zin !als er een ook valt dan heb je ook gelijk spijt van wand dat stinkt lekker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou er maar een lekker ommeletje van bakken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de dierenambulance bellen, zij weten het beste wat ze er mee aan moeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laten liggen heeft geen zin, want er komt volgens mij heus niet toevallig een eend langs (of het moet wel een heel domme zijn), die op die eieren gaat zitten broeden.