Hoe hou ik mijn (semi) wilde tuin onkruidvrij?

Mijn tuin mag een beetje wild worden, er staan vooral cultivars in maar het is wel de bedoeling dat ze, in beperkte vrijheid, leuk wild mogen gaan doen. Er staat een hoop tussen dat zichzelf uitzaait of een beetje woekert. Dat geeft elke lente weer het volgende probleem: honderden kiemende plantjes waarbij het me onduidelijk is of het aanwaai-onkruid is of een van mijn gewenste planten. Bij een 'normale' tuin pak je de schoffel maar dat wil ik dus niet om de zaailingen van mijn planten een kans te geven. Nu zit ik dus vaak op centimeter voor centimeter geduldig onkruid te wieden. Is er een andere manier om het een en ander onder controle te krijgen? Of gaat dit zich na verloop van tijd misschien nog stabiliseren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.4K

Het beste antwoord

Voor het onderhouden van een echt wilde tuin is nog al wat kennis voor nodig.
Er zijn nogal wat soorten onkruid, die je eigenlijk als het goed is, allemaal zou moeten herkennen.
Maar laten we even naar het begin gaan, stel je hebt een stuk grond aangekocht en je wilt daar een wilde tuin van maken.
je maakt het stuk grond schoon en spit alles om.
Wat gaat er nu gebeuren?

Direct komen er pioniersplanten planten op, dat zijn onkruidplanten die alleen maar in verstoorde grond kunnen groeien, zoals melde, klaprozen, kamille, enz. dit zijn eenjarige onkruiden.

Het jaar er na, zal deze groep ( pioniersplanten) al bijna niet meer aanwezig zijn en zullen er vaste onkruiden en soms tweejarige onkruiden er voor in de plaats komen + wat soorten boompjes, zoals esdoorn, els, wilg, berk enz.

Het derde jaar zijn de pioniers planten weg en heb je alleen nog maar de tweejarige en vaste onkruiden+ de boompjes die nu rond een meter hoog zijn.

Een aangelegde tuin gedraagt zich eigenlijk precies zo, hoe meer je spit, graaft en je grond los maakt, hoe meer eenjarige onkruiden de kans krijgen, dit zijn dus eigenlijk de pioniersplanten!!
Dus zonder dat je de grond in je tuin los maakt, kan je vrijwel geen pioniers planten krijgen en dat zijn toevallig wel de meeste soorten tuinonkruiden!!! ( 95 % )
Dus moet je de grond zo min mogelijk verstoren!!!

Meerjarige onkruiden, bloeien meestal niet in het eerste jaar of pas heel laat, je hebt dus een heel lange tijd om dit onkruid er uit te halen voordat het in zaad komt.

Dus nooit de grond losmaken, daar krijg je onkruid door, niet schoffelen, maar het er uit trekken en de grond direct weer aandrukken, dus gesloten houden.
Als je dit goed vol houdt, zullen er steeds minder onkruiden opkomen en komt er een zeker evenwicht.
Mogelijk gaat de grond nu vermossen.
Zijn er nu tuinplanten die wat minder gaan groeien, dan kan je die plaatselijk bijmesten met een goede organische mest.
Alles wat voldoende groeit, NOOIT mest geven, want je geeft het onkruid ook mest!

Toegevoegd na 3 minuten:
Wilde planten in het rananatuur park.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
plus voor groene ed :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel, zwarte kat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ van mij voor je mooie uitleg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben dik tevreden met dit antwoord. Vooral de laatste paragraaf is voor mij verhelderend. De grond begint, na 3 jaar niet schoffelen, inderdaad te 'vermossen' en de toplaag is nogal dichtgeslagen. Ik begon me af te vragen of dit nou wel of juist niet een goed resultaat was en ik zie nu in dat mijn tuintje zich dus de goede kant op ontwikkeld. Ik ga dus maar door op deze manier. En dat onkruid wieden is trouwen wel heel zen, een poosje werken in de tuin heeft een heel ontspannend effect op me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben dik tevreden met dit antwoord. Vooral de laatste paragraaf is voor mij verhelderend. De grond begint, na 3 jaar niet schoffelen, inderdaad te ‘vermossen’ en de toplaag is nogal dichtgeslagen. Ik begon me af te vragen of dit nou wel of juist niet een goed resultaat was en ik zie nu in dat mijn tuintje zich dus de goede kant op ontwikkeld. Ik ga dus maar door op deze manier. En dat onkruid wieden is trouwen wel heel zen, een poosje werken in de tuin heeft een heel ontspannend effect op me.

Andere antwoorden (1)

zorg in ieder geval dat je grond arm wordt door steeds alle planten aan het eind van het seizoen af te voeren. De meeste onkruiden houden van rijke grond. Verder kun je best wachten tot de plantjes wat groter zijn en er dan af en toe doorheen gaan.