Ik heb 2 tomatenplantjes in de tuin, maar die hebben nu last van meeldauw. Want kan ik doen, zodat ik straks nog wel tomaatjes kan eten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Antwoorden (4)

een schimmelwerend middel bij het tuincentrum halen, bijv. van bayer.
Rieneke1
14 jaar geleden
Zoals Rieneke al zegt, een bestrijdingsmiddel halen bij het tuincentrum en ermee behandelen.
Vermoedelijk hebben je tomatenplanten meeldauw, of witziekte opgelopen tijdens de afgelopen warme periode.
Voldoende water geven voorkomt meeldauw, alsmede voldoende verluchting. Als de planten wat gedrongen op elkaar staan treed het ook vaker op dan wanneer ze de ruimte hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voldoende verluchting is niet nodig, ze staan in de tuin.
Te dicht op elkaar staan ze ook niet , er zijn er maar twee.
Tomaten kan je verdelen in tuinsoorten (buiten) en kas soorten.
De kas soorten kunnen slecht groeien in je tuin en worden hierdoor vaak ziek.
Heb je een tuinsoort, dan is er iets niet goed met de plant zelf, het krijgen van meeldauw, betekent dat de plant een groeistoornis heeft.
Dat kan zijn :tijdelijk te kort aan water, voor tomaten slechte grond, en de belangrijkste , te weinig voeding.
Tomatenplanten moeten gewoon veel voedingstoffen hebben , liefst natuurmest b.v. culterra en altijd veel water.
Zogauw er iets mis gaat heb je meeldauw, nooit met gif werken , maar altijd iets aan de oorzaak doen!!!!
Maak de grond rond de plant los, geef culterra, meng dat met de losse grond en geef veel water.
Haal tijdig de dieven weg en laat er niet meer dan 3 bloemtrossen in komen, dus de top er uit.
Doe je dat nog tijdig, dan kan er nog wat terecht komen van je tomaten.
Hebben de vruchten ook al meeldauw, dan kan je ze wel eten, maar vaak zijn ze niet lekker meer .

Toegevoegd na 3 minuten:
De planten iedere 3 weken mest geven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Wat bedoel je met de dieven weghalen?
Het zijn van die minitomaten plantjes, die konden binnen en buiten was mij verteld. De bladeren die er nog zijn, die zijn wit van de meeldauw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minitomaatjes hoef je niet te dieven .
Bij gewone tomaten moet dat wel , dan haal je alle zijscheuten weg.
Ik denk dat in de week dat het zo warm was , dat ze te droog gestaan hebben.
Succes.
als je wat poederzwavel mengt met water kun je de nog niet aangetaste delen van de plant hiemee beschermen tegen meeldauw,eenvoudig eroverheen sproeien,de nieuwe delen worden dan niet meer aangetast.de aangetaste delen kun je met een fungicide behandelen maar ernstig aangetaste delen krijg je niet meer goed. als het alleen op de bladeren zit kun je er aan denken deze te verwijderen.