Wat is het mechanisme dat ervoor zorgt dat boomsappen door de boom naar boven lopen. Een boom heeft geen hart. Ook een afgezaagde boom blijft lekken.

In het voorjaar lopen de sappen in bomen en planten naar te toppen. Wat is het mechanisme wat de sapstroom in stand houdt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat komt door de capilaire werking ; in een smal buisje wil het water altijd een beetje omhoo. Kijk maar eens naar een rietje dat je in een glas water steekt (of beter nog : de vulling van een viltstift.) De hele dunne kanaaltjes 'zuigen'het water als het are omhoog. En zo is een boom feitelijk opgebouwd door allemaal van die hele fijne haarvaatjes, die de hele boom van water voorzien, zonder dat deze daar zelf energie in hoeft te stoppen. Toegevoegd na 1 minuut: (Zo heb ik het altijd geleerd, maar dat schijnt toch niet het hele verhaal te zijn, waar we het fijne blijkbaar nog niet helemaal van weten).

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Capillariteit
http://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/view.d...

Ik weet niet hoe je het met biologisch juiste termen kan omschrijven, maar het heeft te maken met het verdampen van vocht door de bladeren. Een blad heeft een bepaalde vochtigheid nodig, doordat er vocht via het blad verdampt zal 'ie zijn vulling van onder zoeken. Vergelijk het met een servetje dat je voor een deel in een glas water houdt. Het servetje zal ook boven het water niveau nat worden.

Volgens mij heet dat 'worteldruk'. Het sap wordt naar boven gestuwd (door capillaire werking?). Dat verklaart waarom een boom kan 'bloeden'. Ik hoop dat iemand er iets meer over kan vertellen. Toegevoegd na 22 minuten: En iets met osmose. Door de grote concentratie van mineralen wordt er druk opgebouwd en het sap in de cel kan alleen weg door kleine vaatjes naar boven. De capillaire werking helpt het sap vast te houden waardoor een klein drukverschil toch tot boven in de boom actief is.

Eigenlijk is de wetenschap er nog steeds niet helemaal uit, de worteldruk, die tot twee bar kan oplopen geeft een stuwing omhoog van hoogstens 20 m, zeker heeft de capillaire werking ook invloed op het geheel en ook de druk van de watermoleculen onderling, de verdamping dan het blad ( maar dat zit er in het vroege voorjaar nog niet aan) de osmose en nog wat meer zaken, maar dit alles bij elkaar geeft geen voldoende verklaring waarom de sapstroom van een grote boom tot 120 m hoog kan komen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100