BBQ vraagje?

Morgen (zaterdag) eindelijk weer mooi weer, dus dacht laat ik weer eens BBQen.
Nu vindt ik het aansteken altijd een probleem. Ik heb al aanmaakblokjes geprobeert en krante proppen. Laatst zelfs met een gasbrander, maar ik vindt dit toch niet zo lekker werken.
Doe ik iets verkeerd of is er gewoon iets in de handel wat dit probleem vermakkelijkt of (hopenlijk) oplost?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.1K

Het beste antwoord

Om de barbecue aan te steken gebruik ik en zogenaamde “chimney starter”, deze worden door weber gemaakt en zijn bij nagenoeg alle weber verkooppunten te koop.

Neem een pagina uit de krant, en maak hier een lange prop van. Zet de chimney starter op zijn kop en doe de prop erin.

Maak nog een aantal van deze proppen en leg ze in de chimney starter, ik doe er meestal zo’n 4 a 5.

Draai de chimney starter om en vul hem met kolen, voor deze sessie had ik niet zoveel kolen nodig daarom is hij maar tweederde gevuld.

Steek de kranten aan en ga lekker wat anders doen. Na een kwartiertje beginnen de eerste vlammen boven de kolen uit te komen.

Wanneer alle kolen met een laagje as bedekt, 20 minuten tot een half uur, zijn ze klaar om in de barbecue te gebruiken. Je hebt nu kolen die goed op temperatuur zijn, niet naar spiritus of aanmaakvloeistof ruiken en deze geur dus ook niet afgeven aan je vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ alleen, heb je geen officiële weber chimney starter (40 euro) nodig. een goedkopere uitvoering bij de bouwmarkt voor een tientje werkt ook prima. tuurlijk is de kwaliteit en afwerking minder dan bij de weber, maar goed zat om kolen in op te warmen!

Andere antwoorden (9)

Verkrijgbaar: de kolenontsteker. Dit is een soort schoorsteentje waar je de kranten onder propt en de kolen bovenin doet. Eventueel doe je er nog een paar (milieuvriendelijke) aanmaakblokjes tussen. Steek de krantjes onderin de schoorsteen aan, en na 20 minuten heb je prachtig gloeiende kolen of briketten die je op je barbeque stort.

Ze zijn er van goedkoop tot duur, maar het principe is het zelfde: door de schoorsteenwerking worden al je kolen snel gloeiend heet.

Toegevoegd na 54 seconden:
M'n plaatje doet het niet, maar google maar eens op 'kolenontsteker', dan vind je hem vanzelf.

Toegevoegd na 5 minuten:
En zelf maken kan ook, zie tweede link!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is dit de oplossing “Take and Grill”

Houtskool voor de BBQ

Heeft u ook altijd problemen met het aansteken van de BBQ.
Kranten, aanmaakblokjes of een gasbrander horen tot de verledentijd.

Vanaf nu is er de Take and Grill. Makkelijker kan bijna niet;
Je haalt hem uit de doos, steekt hem aan in de barbecue en binnen 14 minuten zijn de kolen op temperatuur om lekker te gaan bakken!

Moet je maar ff kijken of dit de iets is..
groetjes
en eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin met een klein bedje van licht aangedrukte proppen krantenpapier. Stop in de proppen en leg er bovenop kleine houtjes, takjes. Je kunt daar goed het hout van sinaasappelkistjes voor gebruiken. Daarbovenop leg je weer wat dikker takjes en/of balkjes. Nu onderaan (!) aansteken en ervoor zorgen dat het gelijkmatig brandt. Een beetje geduld moet je wel hebben. Maar als je het goed doet, brandt het zo. Uiteindelijk leg je er dikker balken of takken op en laat maar lekker branden. Als de grote vlammen weg zijn en de vuurstapel is geslonken, kun je boven de wit/rode kooltjes de barbeque beginnen. Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bbq aansteken is een werk op zich, maar niet moeilijk.

Verdeel de kolen in de bbq en leg om de 6à7 cm een aanmaakblokje tussen de kolen.
Steek de blokjes aan en laat het vuur nu verder met rust.

Pas als de kolen niet meer vlammen en wit gloeiend zijn, dan pas kun je het vlees erop leggen.

Dus niet wapperen, geen kranten en zeker geen brandbare vloeistoffen, want dan gaat je vlees er naar smaken.

Veel plezier morgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals eerder gezegd Van wat dunne houtjes en papier een lekker vuurtje maken. Als het goed brand wat Maisolie of Olijfolie op de houtskool sprenkelen en daarna het houtskool erop en wachten tot daarop zich een mooi aslaagje heeft gevormd. Da's de voorpret waarna er van een heerlijke barbecue kan worden genoten!

Gebruik geen spiritus en zeker geen aanmaakblokjes! Gebruik geen aanmaakblokjes. Ze ruiken ongezond en zijn dat hoogst waarschijnlijk ook.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik zelf altijd brandpasta. Geen aanmaakblokjes/kranten of andere rommel nemen want die stinken en het ontneemt je eetlust. Ik doe de kolen in de BBQ spuit er dan flink wat brandpasta op. Na een half uurtje is hij netjes gloeiend.

Ik doe dit thuis altijd zo en ook organiseren wij eens per jaar een BBQ voor ruim 20 senioren en daar doen we het met de grote BBQ ook op deze manier.

Brandpasta kan je gewoon bij de supermarkt kopen en voor een paar euro heb je een mega grote fles bij de Action.

Eet smakelijk vast voor morgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn Cobb gebruik ik graag grote ronde houtskoolbriketten. Die kun je zonder verdere hulpmiddelen aansteken en ze blijven nog lang heet ook. Ze zijn prima te gebruiken in andere soorten barbecues, door er enkele naast elkaar neer te leggen. De Action heeft een goedkopere variant die ook prima voldoet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De houtskool of de kolen verdelen over de bbq.
in het midden, en iets uit de hoeken/of rondingen van de bbq een aanmaakblokje leggen.
Deze aansteken,tot ze goed branden.
En dan pak ik de fohn,en binnen de kortste keren is de bbq roodgloeiend.
Voordeel hij is gelijkmatig heet.
wachten tot het iets grijs wordt ,,en klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het belangrijkste van een bbq aansteken is: begin op tijd! Meestal als je klaar bent begint hij lekker te branden. Als je de aanmaakblokjes onder de houtskool legt hoef je er weinig moeiten meer voor te doen.