Hoe houd ik bamboe in toom?

Mijn bestaande bamboe woekert als een gek. Hoe zorg ik ervoor dat ie niet mn hele tuin overneemt? Is het mogelijk een scherm in te graven, rondom de bamboe. Ik wil de bamboe niet kwijt maar dus wel in toom houden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.5K

Antwoorden (7)

De manier om dit in toom te houden is een betonnen bak, waar absoluut de wortels niet uit kunnen ontsnappen. Zodra er maar 1 klein gaatje is, zal daar een wortel doorheen groeien en op een gegeven moment komt er dan op verschillende plaatsen tegelijk weer de bamboe op.
13 jaar geleden
Hoe gaat men te werk ?

1) men hakt in het voorjaar alle bovengrondse scheuten af, net boven de grond

2) laat de bamboe terug uitlopen tot de scheuten minimaal 5 echte blaadjes hebben gevormd

3) spuit PANIC op deze jonge scheuten : 80 ml/ 5 liter water

4) laat die jonge scheuten afsterven. Als er nog voedselreserves zijn dan verschijnen hier en daar opnieuw enkele jonge scheuten. Herhaal de behandeling met PANIC op deze nieuwe scheuten.

5) Blijf behandelen met PANIC tot volledige uitputting (soms 2 behandelingen, soms tot 5 behandelingen)

NOTA: bij het aanplanten van bamboe is het aan te raden om een wortelbegrenzer toe te passen. Dit materiaal van harde kunststof voorkomt ongecontroleerde uitgroei bij bamboes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat gaat je niet lukken, je kunt het beste maar verhuizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige soorten woekeren meer dan anderen. Je kunt deze dan ook vervangen door een andere, minder woekerende soort
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fargesia is de enige die niet woekert, oftewel: zich maar beperkt uitbreidt. Anders zul je echt wortelbegrenzing moeten toepassen.
Graaf rondom je bamboe tot aan de plaats waar je hem niet meer wil hebben , een geul van 80 cm. diep en plaats hierin wortelscherm, dat is een dikke p.e. plaat op rol, waar niets meer door heen kan groeien, ook geen bamboe.
Kan je gelijk alle uitlopers weghalen.
Laat het scherm wel wat overlappen.
Heb hier zeer goede ervaringen mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed antwoord. Alleen belangrijk: laat het ook iets boven de grond uitsteken, voor boven-de-grond-kruipers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal waar, maar dat is wel erg lelijk om te zien en die enkele wortel die er wel overheen gaat zie je wel, maar het hoort wel zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie tip maar wat is een p.e.-plaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wortelscherm dat van P.E is gemaakt zit op een rol, het lijkt op heel dik folie!
ik ben het geheel eens met het antwoord van edlijst verkijk je echter niet op de klus, het is mega!!!! veel werk, die geul is al moeilijk als het mooie aarde is maar nu moet je al de uitlopers doorhakken, uitgraven etc

Als laf alternatief heb ik gekozen voor een rand van slechts 30 cm, dit wordt echt afgeraden, maar mijn tuin stond zo vol, die had ik half leeg moeten halen.

Ik heb ook wel een niet-lopende bamboe die zich na 5 jaar ging vergissen maar nu gaat het al 2 jaar weer goed (mogelijk over 3 jaar niet meer) maar voorlopig zie ik nergens scheuten, de wortels proberen nl zo veel mogelijk vlak aan het oppervlak te gaan.

Dus als die diepe wand te veel gedoe is, is dit een alternatief al geef ik er geen garantie bij
13 jaar geleden
Kan je vertellen dat dit een klus word ervaring .Had ook een woekeraar moest hem eruit halen en wortels van 2 meter dus uitsteken opruimen,echt alles weghalen.Heb je nog een plant die je wil houden,ik heb ze in emmers gezet met de bodem eruit geknipt want de wortels hier gaan niet diep.Hangt van de soort af het is een mooie plant en hier gaat het goed.Ik hoop dat je erwat mee kunt.