Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bielzen verven, met wat?

Is het mogelijk om oude bielzen in de tuin te verven in wit of licht grijs? En wat kan ik daar het best voor gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
8.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

In principe is dit mogelijk, al het hout is overschilderbaar. Maar we hebben het hier over oude bielzen. Het is daardoor erg aannemelijk dat deze bielzen gebeitst zijn. Daardoor kan een dekkend overschilderen een probleem worden, de verf kan gaan afbladderen of er kan blaarvorming ontstaan doordat de verf niet goed hecht. Omdat te voorkomen zou eerst alle beits er zorgvuldig afgeschuurd en geschrapt moeten worden. Dit zou weleens een intensief karwei kunnen worden omdat de structuur van een oude biels erg grof is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In oude bielzen zitten veel teer en carboleüm, die komen door de verf heen, zodat je bielzen nooit kan schilderen met gewone verf, wel bestaat er bielzenzwart, maar daar vraag je niet om
Ook zit je met al die groeven en barsten, die nu niet opvallen omdat de boels donker van kleur is, maar maak je de biels licht, dan zie je ieder barstje en dat ziet er heel lelijk uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het niet, ze zijn waarschijnlijk al behandeld met carbolineum, een teerachtige vloeistof of bielzenzwart, ook impregnerend spul. Ik denk dat de verf dan niet hecht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ooit mijn bielzen geverfd met dekkende buitenbeits. In de kleur blauw, en dat is jaren mooi gebleven. Ik kon het zelfs afschrobben.

Ik heb daarvoor Rambo Pantser beits gebruikt. Die is verkrijgbaar in verschillende kleuren.

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja, ik heb de bielzen wel eerst afgeschrobt met een harde borstel, heet water en ammoniak. Daarna laten drogen en direct de beits er opgezet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding