Ja dat is goed. het bevorderd het zuurstof gehalte en zorgt ervoor dat je minder snel alg vorming en vuil water krijgt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alle tuinvijvers hebben vijverpompen nodig. Dit heeft met veel factoren te maken. Vijvers die een filter gebruiken, voeren het water door het filter door middel van een pomp. Maar ook voor een waterloopje of een fontein moet er van een pomp gebruik gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een beetje beweging in het water van een vijver kan geen kwaad. het helpt in de beluchting van het water.
pas de pompcapaciteit aan aan het formaat van de vijver, teveel stroming doet de plantengroei geen goed. met name lelies kunnen niet tegen te sterk stromend water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi, traveller, Ook ik heb altijd gedacht dat waterlelies niet in stromend water konden groeien, maar al jaren staan in ons park in een beekloopje, die dagelijks behoorlijk stroomt, een hele boel waterlelies, die daar gewoon woekeren, om de drie jaar moeten we een deel van de lelies er uit halen, anders zou de hele doorstroming stagneren, er staat een pomp op van 10.000 l. water per uur.
In een goed aangelegde vijver, met voldoende echte zuurstofplanten en voldoende licht, is een vijverpomp totaal niet nodig en heeft geen enkele functie.
Kijk eens in de natuur naar een goede sloot vol planten en vissen, daar zit ook geen pomp in!
Een pomp kan zelf in de vijver koolzuurgas verdrijven, waardoor er op die plaats veel algen ontstaan, dat zie je ook vaak rondom watervalletjes en fonteinen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt af wat voor pomp het is.Alleen een die water pompt of ook met filters ed.En dan de vijver zelf en wat erin zit heb zelf een natuurvijver zonder pomp wel vissen en veel zuurstofplanten.Dus de vraag is een pomp in de vijver goed voor water hangt af wat voor vijver je hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet of je genoeg zuurstofplanten in de vijver heb en hangt ook af van wat voor vijver je hebt anders zou ik er geen pomp in doen de pomp vernietigt meer micro diertjes dan dat je er voordeel van zou hebben