Hoe kun je kaardebol het beste zaaien ?

Ik had een indrukwekkend exemplaar van de grote kaardebol in mijn tuin. Ik probeer dit jaar om nieuwe exemplaren te krijgen dmv zaaien. Ik heb alles geprobeerd : binnen warm zaaien, buiten koud zaaien, zaden eerst een tijd in de koelkast. Zelfs zaden gekocht en hetzelfde geprobeerd. Ze komen niet op.
Heeft iemand een gouden tip ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
9.8K

Antwoorden (3)

"Zaaien in het voorjaar of najaar in vochtige turf of zaaigrond. Als de plantjes hanteerbaar zijn uitplanten op de uiteindelijke plaats in de tuin."
http://home.kpn.nl/r.mveloo/kaardebol.htm

Bij mij komt ie het beste op onder de takken waar de vogels zitten die ervan gegeten hebben...
Dus misschien de bol zelf leegschudden op het moment dat de zaden er los in zitten, naast de plek waar ie staat? Want daar is de grond kennelijk goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, jij snapt het!
+
Je kunt hem het beste zaaien op een kalkrijke grond die goed is losgewoeld.
Zaai hem in de halfschaduw en goed vochtig houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
+ voor onze tuinmarieke :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel, kattenvrouwtje ;)"
De kaardebol is een inheemse wilde plant.
Een wilde plant die pas in de herfst zijn zaad geeft is altijd een zogenaamde vorst kiemer, dat wil zeggen, dat het zaad dat er in de herfst afvalt, regen, vorst en kou moet mee maken, om hierna in het voorjaar te kiemen, dus als je zou willen zaaien, dan moet dat voor de winter gebeuren!!!
Het beste is de uitgebloeide kaardebollen laten staan, zodat het rijpe zaad er ter plaatse af kan vallen en het zaad in het voorjaar er op kan kiemen.
Alleen de grond iets los maken rondom de oude kaardebol is voldoende, kan je e.v.t. wel wat jonge plantjes naar je opsturen, van de gewone kaardebol en de slibbladige kaardebol die wit bloeit.