Wat is het beste moment om de tuin te snoeien?

Sommige struiken in mijn tuin maken alweer knoppen. Is dit het beste moment om te snoeien, of toch beter wachten tot de kans op vorst nog wat minder is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Het beste antwoord

Dat verschilt per plant, struik en boom.
bijv.

Januari - Snoeien zomerbloeiende en overige heesters
Tot half januari kunt u nog de druif snoeien. Knip de zijtakken boven het derde oog af

Er zijn verschillende bomen (Betula, Acer, Juglans, Pterocarya) waarbij de sapstroom zeer vroeg op gang komt. Deze bomen kunnen nu niet meer gesnoeid worden i.v.m. het bloeden van de wonden. Deze bomen kunnen weer gesnoeid worden als ze in het blad staan (Juni) omdat de de sapstroom (druk) door verdamping van het blad sterk verminderd is.

Februari - Snoeien zomerbloeiende en overige heesters

Maart - Snoeien heesters welke 's winters kunnen invriezen zoals rozen, Buddleja davidii (vlinderstruik), Ceanothus, lavatera etc. (vanaf half maart)
Snoei struikrozen tot op drie (vier) ogen terug en zorg dat het bovenste oog naar buiten gericht is.
Snoei zomerbloeiende heide

April - (Grasmaand)
Voorjaarsbloeiers als Amelanchier (Krentenboompje), Forsythia etc. na de bloei snoeien
Snoei zomerbloeiende heide
Snoei winter- en voorjaarbloeiende heide
Snoeien groenblijvende hagen

Mei - Voorjaarsbloeiers als Amelanchier (Krentenboompje), Forsythia etc. na de bloei snoeien
Snoei winter- en voorjaarbloeiende heide
Snoeien Buxus vormen
Snoeien hagen

Juni - Snoeien Buxus
Kies voor het snoeien van Buxus of andere groenblijvende haagsoorten een bewolkte dag
Uitgebloeide bloemen verwijderen (Geeft bij sommige soorten vaste planten een tweede bloei)
Snoeien hagen (Voor de langste dag)
Knip uitgebloeide rozen terug tot aan een vijfblad. Doorbloeiende soorten zullen dan opnieuw knoppen gaan vormen
Sommige rozen vormen na de bloei bottels. Deze worden niet terug geknipt

Juli - Uitgebloeide Lavendel kan worden gesnoeid
Knip uitgebloeide rozen terug tot aan een vijfblad
Uitgebloeide bloemen verwijderen (Geeft bij sommige soorten vaste planten een tweede bloei)

Augustus - Snoeien hagen (2e snoei)
Snoeien groenblijvende hagen (2e snoei)
Uitgebloeide bloemen verwijderen (Geeft bij sommige soorten vaste planten een tweede bloei)

September - Snoeien hagen (2e snoei)
Uitgebloeide bloemen verwijderen

Oktober - Snoeien hagen (2e of 3e snoei)

November - Snoeien zomerbloeiende en overige heesters
Snoei nu bomen met vroege sapstroom als Acer, Betula, Juglans, Pterocarya
Snoei de dakplatanen en andere vormbomen. Knip de uitlopers terug op 5 ogen.

December - Snoeien zomerbloeiende en overige heesters
Deze maand kunt u nog bomen met een vroege sapstroom snoeien (Acer, Betula, Juglans, Pterocarya).
Deze maand kunt u de druif snoeien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wanneer mag of moet ik snoeien”, is een van de meest gestelde vragen. De antwoorden op deze vraag zijn vaak verschillend. De ene keer wordt er gezegd snoeien in het voorjaar, de andere keer snoeien in het najaar. Deze verschillende uitleg over snoeitijden zorgt voor veel verwarring. Toch is het allemaal niet zo moeilijk. Het hangt er alleen vanaf waarom u wilt snoeien. Er zijn enkele logische snoeiregels waar u rekening mee moet houden.
Alle heesters die na juni bloeien worden in het voorjaar (na de vorst) gesnoeid. Vlinderstruik, rozen en lavendel behoren tot de najaarsbloeiers. Tijdens strenge winters is het mogelijk dat takken van deze heesters invriezen. Zouden ze vóór de winter gesnoeid zijn dan is de kans groot dat ingevroren takken onherstelbaar beschadigd zijn. Als u vindt dat de struik er in de winter lelijk uitziet dan kan hij wel wat gefatsoeneerd worden maar met het echte snoeien is het beter om te wachten tot het voorjaar.
Ik denk dat je nog heel even moet wachten,want er zit misschien nog vorst in de lucht.
Succes
Groeten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En een linkje naar het boek van de 'meester' over snoeien