Wat is de goedkoopste tuinafscheiding?

Helaas heb ik geen schutting. Maar ik wil toch iets planten in mijn tuin zodat ik mijn buren niet hoef te zien. Aangezien ik niet van plan ben om hier lang te blijven, zoek ik iets dat snel hoog wordt, en het liefst zo goedkoop mogelijk. Bestaat er zoiets?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
12.1K

Het beste antwoord

Bamboo wordt snel hoog en dicht, misschien is het wat??!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het planten van een bamboe in de volle grond als afscheiding met de buren is vragen om problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal niet lang aan je eigen kant blijven ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha het is niet alleen snel hoog, maar ook heel snel heeeeel breed :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij werkt het i.i.g. haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen bamboe niet doen. Bamboe groeit als kool en is heel lastig te verwijderen. Beter ben je af met een buxus haag. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dit al wilt doen, dan zou je Fargesia moeten planten, en als je wilt dat het snel dicht is moet je al grote planten kopen, zeg 1,5 meter hoog, dan ben je per plant al snel 50 euro kwijt.
Een beetje grote coniferen kopen is dan veel goedkoper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bamboo lijkt mij wel wat, maar hoe lang duurt dat en hoe ziet het er eigenlijk uit? lijkt dat dan echt op een schutting?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.buiteninspiratie.nl/tuin/plantenindex/bamboe-fargesia-1/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar waait het niet om als er veel wind is en zou dat dit jaar nog een schutting kunnen worden ;?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groei van bamboe
De groeikracht van bamboe is enorm. U plant bv. een Phyllostachys van ruim 1 meter hoogte (uit een pot van 3 of - beter nog - 5 liter afkomstig) op een luwe en warme plek in rijke en goed afwaterende grond. De beste tijd hiervoor is maart/april (maar later mag ook). Dan zal deze plant aan het eind van de zomer enkele nieuwe stengels gevormd hebben van 150-200 cm hoog, en enige rhizomen (wortelstokken) van soms bijna 1 meter!
Na het 2de groeiseizoen zal de bamboe al 200-250 cm hoog worden, en een breedte van 50-100 cm hebben (afhankelijk van de soort).
Het 3de groeiseizoen levert halmen van 250-300 cm op, het 4de reeds halmen tot 4 meter - bij sommige bamboesoorten op 2 meter afstand van de oorspronkelijke plant! Op z’n vroegst na 5 groeiseizoenen (maar meestal pas na ± 10) produceert de bamboe volwassen stengels.
De maximale eindhoogte van veel bamboes onder Nederlandse omstandigheden is (nog) niet met zekerheid te zeggen. Het klimaat warmt op en nieuwe groeirecords zijn zeker te verwachten. Het jaarlijks wegsnoeien van de dunste stengels, het in het voorjaar wegbreken van de dunste scheuten en een flinke bemesting stimuleren de groei naar volwassenheid. Lage soorten bereiken hun eindhoogte al binnen enkele jaren.
Fargesia, een polvormende groep bamboes met dunne halmen, groeit ook snel naar de eindhoogte, maar groeit in de breedte ongeveer maar 10cm per jaar.

http://www.degroeneprins.nl/nl/assortiment/bamboe.aspx

Andere antwoorden (7)

Een natuurlijke afscheiding (een haag) is de goedkoopste manier van een afscheiding neerzetten. Een afscheiding van coniferen bijvoorbeeld kost je per stuk slechts enkele euro's. Het nadeel daarvan is dat het wel een aantal jaar duurt dat de coniferen haag is dichtgegroeid en dat je mooie dichte afscheiding hebt. Coniferen moet je wel onderhouden. Zo moet je ze ongeveer 2x per jaar snoeien en natuurlijk af en toe wat plantenvoeding geven voor een goede groei. Naast coniferen kan bijvoorbeeld ook een Liguster als haag neerzetten. Het grote voordeel van een natuurlijke haag is dat er talloze mogelijkheden zijn wat voor een natuurlijke haag je wilt neerzetten. Bijvoorbeeld verschillende soorten coniferen naast elkaar neerzetten voor een leuk kleurcontrast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieten of bamboeschermen. Kijk eens op marktplaats, soms zelfs gratis ophalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou een paar hoge paaltjes in de grond zetten met dwarslatten. Daar breed gaas over spannen en er efeu tegen planten. Dit klimt erg snel en hoog en voor je het weet is het hele gaas bedekt met groene blaadjes of bladeren, want ze zijn er ook met groot glanzend blad.
Het voordeel is ook nog eens dat je het niet hoeft te snoeien,aan te binden en het blijft ook 's winters prachtig groen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik heb zo'n klimop zelf in de achtertuin staan en het voordeel is dat ik er vaak merels in heb zitten, want die zijn er gek op, vooral op de besjes die erin komen. Het is zo leuk om 's avonds en heel vroeg 's morgens zo'n merel haar mooiste zang in de stilte te horen! Ze zijn nu al weer mijn wekker 's morgens en ik lig er altijd even van te genieten, het teken dat het ook nu weer voorjaar wordt!
amc
13 jaar geleden
Het hangt ervan af wat je wilt, wintergroen of niet, hoe breed mag de haag worden, hoe hoog, wat voor grond is het. Hagen als Fagus sylvatica of Liguster zijn het goedkoopst, voor 150 cm hoog ben je ongeveer €12-€15 euro per strekkende meter kwijt. Wintergroen ben je duurder uit. Coniferen zit je op ongeveer €30 per meter 150 hoog en Taxus is veel duurder. Schermen van betongaas met klimop en bloeiende klimmers kan ook, maar dan moet je toch stevige palen zetten om de boel overeind te houden. Kost ook wel wat.
Overleg in ieder geval met de buren, misschien willen ze de kosten delen.
Een mooie haag voegt wel waarde toe, als het een koophuis is. En je kan er zelf ook nog van genieten, zolang je daar woont.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlechtschermen zijn wellicht nog een optie, goedkoper dan houten schuttingdelen in ieder geval en je hoeft ze geen water te geven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gat graven op de plaats van de scheiding en lkkr diep en breed maken. Zie daar maar eens over heen te komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het mag niet veel kosten en moet snel dicht zijn en hoog genoeg.
Voordat je de buren niet meer kan zien, moet je denken aan minstens 1.75 m. hoog.
Met een nieuw aangeplante heg, duurt dat een jaar of vier!!
Je bent niet van plant er lang te blijven wonen, dus een goedkope haag is dan geen optie.
Koop je Leylandii ( conifeer) van 1.5 m., dan ben je na een a twee jaar dicht.
Die kan je over een paar jaar met je mee verhuizen.