Mag ik zomaar mijn boom verwijderen?

Sinds kort ben ik verhuisd naar een huurhuis. En daar staat een ontzettend hoge en oude boom. Ik vind dat niet leuk want het verpest mijn uitzicht en alle zonlicht blijft zo ook weg. Zou ik dat mogen verwijderen en hoe moet dat dan?

Toegevoegd na 3 minuten:
Het staat in mijn voortuin.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Neem 'm even de maat!
Heeft de boom een stamomtrek van minder dan 70 centimeter gemeten op 1,30 meter boven het maaiveld, dan heb je een kans om zelf de zaag te hanteren.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, dat mag vaak niet zomaar. Neem even contact op met je gemeente om te vragen wat de regels zijn betreffende kappen, vaak heb je daarvoor een zogeheten 'kapvergunning' nodig.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ook als een boom in je eigen voortuin staat mag je die niet zomaar verwijderen. Klinkt gek. Is wel waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag je zonder toestemming nooit zomaar doen.

Het beste is om de woningbouwvereniging of huisbaas te bellen en het met hen te regelen, want zij zijn eigenaar van het huis.

Vaak zorgt de woningbouw er zelf voor dat de boom wordt gekapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag zomaar niet. Tegenwoordig heb je daar een omgevingsvergunning voor nodig. (opvolger van de kap vergunning). Je gemeente heeft ongetwijfeld een website waar je de voorwaarden kunt.vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een oude boom is zal je wel een kapvergunning nodig hebben. Moet je aanvragen bij de gemeente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult toestemming én van de verhuurder én een kapvergunning van de gemeente nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerst haal je alle takken aan de zijkant weg,zodat je een stam overhoud. En dan zaag je steeds een blok eraf (van boven naar beneden uiteraard). Als je de stronk ook weg wilt halen moet je het uitgraven (en als de wortels heel ver zijn geworteld afhakken). SUC6!!!