in het najaar de bloembollen door omstandigheden niet in de grond gestopt, kan ik ze a.s. najaar alsnog in de grond stoppen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

De meeste bloembollen kan je nog steeds planten, alleen voor de narcissen is het wel erg laat, wel zullen de andere bollen wel minder bloeien en/ of minder hoog zijn.
Nog een jaar bewaren lijkt me geen kans van slagen te hebben, of ze drogen te ver in, of ze gaan schimmelen en heb je ze tot nu toe koel bewaard, dan zijn ze nu al uitgelopen.
Gewoon zo snel mogelijk planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is mijn garage dan toevallig een goede opbergplaats; bloembollen lopen niet of nauwelijks uit, zijn zelden verdroogd of verschimmeld en doen het jaar erop meestal nog prima. :-)
(de meeste laat ik tegenwoordig gewoon in de grond en elk jaar is weer een positieve verrassing wat weer opkomt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid, je bewaard je bollen in de garage, maar dat is na het rooien van je bollen tot aan het najaar als je ze weer plant, een half jaartje dus?
je plant ze en het voorjaar er op bloeien ze.
Maar hier gaat de vraag of de bollen nog een jaartje extra bewaard kunnen worden, dus dan leggen ze in de winter ook in de schuur en zullen gaan uitlopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naja, ik heb ze ook wel eens een jaartje vergeten en ze het jaar erop gepoot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dan zijn ze toch al uitgelopen in het voorjaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nö. Vandaar mijn vraag bij welke temperatuur het omkeer punt ligt en de bol denkt: 'Yo, ik moet uitlopen'. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de meeste gewone soorten bloembollen, is de warmte hun rusttijd en als het kouder wordt, gaan de bollen juist uitlopen.
Bloembollen die naar de andere kant van de wereld moeten, worden warm bewaard om ze in rust te houden.
Bloembollen die in huis al met de kerst moeten gaan bloeien, krijgen juist een koudebehandeling, hierdoor wordt de bloembol gefopt en denkt de winter is voorbij.
Al naar gelang de soort is de temperatuur tot min 5 als de bollen vervroegt moeten worden en tot plus 30 als de bollen verlaat moeten worden.
Voor iedere soort is dat natuurlijk anders.
Maar bloembollen die nu nog in een onverwarmd schuurtje liggen, hebben het in dec. koud gehad en lopen in dat schuurtje nu uit.
Dus kan je ze nooit nog een zomer bewaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en zeker nu we in november al lang en veel sneeuw hebben gehad, denken heel veel planten en bollen dat het al lente is

Andere antwoorden (2)

Ja, dat is geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, dat is geen enkel probleem. Bewaar ze droog en donker (bv. in een krant gewikkeld in de schuur) en stop ze dit jaar de grond in.
Dat werkt ook met uitgebloeide bollen van dit jaar; na het bloeien de bloemen eruit snijden en het groen zal dan de bol voeden voor het volgende seizoen. Als het groen minder wordt, dit ook afsnijden en de bollen uit de aarde in een krant wikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kou in de schuur zet de bollen aan om uit te gaan lopen, ook dus in de krant, alleen warm bewaren gaat uitlopen tegen, beetje omgekeerde wereld dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij welke temperatuur ligt het omkeerpunt?
Dus liever bij +20 dan bij +5 opslaan?