Kan het kwaad om nu een vijver aan te leggen en te vullen met water, terwijl er nog geen zuurstofplanten beschikbaar zijn?

Gaat met dit een berg algen opleveren dit jaar, of kunnen de zuurstofplanten wel wachten tot het verkoopseizoen en dus het hoofdgroeiseizoen begonnen is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.5K

Het beste antwoord

In vrijwel iedere vijver zullen de eerste 3 jaar algen gaan groeien!!
Vijver water is pas na 3 jaar optimaal!!
Algen beginnen bij vorstvrij weer, al half februari te groeien, dus NU!!!
Probeer uit een gezonde sloot of vijver, zuurstofplanten te halen en gooi het er erg ruim in, net zo belangrijk is een paar emmer modder uit gezond water, hierin zitten de goede bacteriën en plankton.
Zeer geschikte zuurstofplanten zijn: gedoornd hoornblad, gewoon waterpest, krabbescheer en puntkroos.
Minder geschikt is Vederkruid ( ontkalkt het water)
Ongeschikt zijn alle soorten die in een kas gekweekt worden en blaasjeskruid, waterviolier, amerikaans waterpest( goudvissenkom planten).
test regelmatig bij veel regen de hardheid van het water en voeg indien nodig algenkalk toe.
Anders wordt het water te zacht en zullen de zuurstofplanten niet meer groeien , maar juist wel de algen en kranswieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je er nog maar geen vissen in doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan het geen kwaad, 's winters heb je weinig last van algen, die beginnen pas te groeien bij een watertemperatuur van ongeveer 10 graden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vijver graven en vullen kun je het hele jaar door. Tenzij het vriest natuurlijk ;)

Voor beplanting en vissen moet je wel rekening houden met de vorst. Zodra het niet meer vriest, kun je plantjes kopen en wanneer de plantjes goed geworteld zijn kun je een watermonster nemen. Wanneer deze goed is, kun je er vissen in doen.

Leuk een vijver!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang het nog te koud is voor waterplanten, is het ook nog te koud voor overmatige algengroei. Je kunt dus gerust vast verder met het aanleggen van je vijver.

Voor het beste reslutaat kun je trouwens het beste je vijver NIET vullen met kraanwater, dus tenzij je een grondwatervat hebt aangesloten op je buitenkraan, kun je hem het beste vol laten regenen of vullen met water uit de regenton.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het kraanwater een week laat staan is het verantwoord. Dat is bij mijn vijver prima gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb jij geen grondwatervat dan ? Wij (en zo ongeveeer de hele buurt hier) hebben ze voor het doorspoelen van het toilet en de buitenkraan.....
vijvers worden meestal gevuld met kraanwater.
het is aanbevolen dit water 2 weken te laten staan voordat er vissen in kunnen (na 2 weken is het water pas geschikt voor vissen)

zuurstof planten zijn niet noodzakelijk voor het zuurstof gehalte. het water neemt namelijk het meeste zuurstof op via het wateroppervlak, in bijzonder wanneer deze in beweging is. (bv een membraampomp die bubbels maakt) of een pompje met fontein, of waterspuwend beeld zorgen voor hetzelfde resultaat)

waterplanten zijn tevens voedsel voor de vissen, en een schuilplaats, maar niet perse noodzakelijk om de juiste verhoudingen te creëren in vijver water.

er zijn gedroogde bacterien te koop die dit proces kunnen versneller. ook word er vaak een emmer slootwater toegevoegd (pas hierbij wel op met parasieten of rovertjes zoals libellenlarven, larven van de geelgerande waterkever, of bloedzuigers.
goed het water filteren dus als u hiervoor kiest (dit kan u doen als u het water eerst door een oude panty te laten lopen die een paar keer dubbel geslagen is voordat het in de vijver gaat)

overigens zullen de meeste algen verschijnen als de zon sterker en warm is, maar ook van alg zijn er meer soorten die elk hun eigen voorwaarden stellen aan het water.

het toevoegen van zuurstof plantjes hoeft dus geen vereiste te zijn van het wel of niet startklaar maken van uw vijver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt makkelijk een vijver aanleggen rond deze tijd en de waterplanten zijn in het buitenwater nog aanwezig, het is vrij gemakkelijk om wat hoornblad op te dreggen. Als je een plek weet waar veel waterplanten staan in de zomer en je voegt wat van de bodem toe, dan zullen er zeker diverse soorten waterplanten in het voorjaar gaan groeien.

De bewering dat de zuurstof hoofdzakelijk door het wateroppervlak wordt aangevoerd houdt in het geval van een gezonde stilstaande vijver geen stand, omdat de planten en algen het water zelfs voor 200% kunnen oververzadigen met zuurstof. Het probleem met planten en algen is wel dat ze 's nachts weer zuurstof op gaan nemen. In overgroeide vijvers zullen de vissen daardoor zelfs sterven. In de nacht is het dus belangrijk dat het volume planten tov van het watervolume niet al te groot is, zodat er een goede buffer is voor de vissen (als je vissen wilt gaan houden in je vijver tenminste. Dat kun je realiseren door de vijver zo diep te maken dat er alleen aan de ondiepe oevers waterplanten kunnen wortelen.

Als je nog geen vissen in de vijver doet en je de bodem wat hebt geent met hoornblad bodemmateriaal en dergelijke dan zullen de planten in het voorjaar snel ontspruiten en door concurrentie zullen de algen worden teruggedrongen. Mogelijk krijg je wel draadalg in je vijver, maar dat is geen serieus probleem en bij voedselarme omstandigheden zullen de draadalgen op den duur worden weggeconcureerd door wortelende waterplanten die messtoffen (ijzer en fosfaat) vanuit de bodem kunnen opnemen.

Ik zou je willen aanraden geen vissen in de vijver te doen, vaak weten insecten als libellen en kevers en ook salamanders en kikkers de vijver al snel te vinden en deze dieren veroorzaken geen problemen met betrekking to de waterkwaliteit en zullen erg blij zijn met een natuurlijke vijver die ze voor hun voortplanting kunnen gebruiken en voor jou blijft het onderhoud tot een minimum beperkt.