Hoe geef ik mijn verbena een oppepper?

ik heb een schitterende hanging basket gekocht, een maand terug.
er zat prachtig bloeiende hangverbena in, een genot om naar te kijken!
maar nu lijkt het wel oktober zoals hij er uit ziet, bijna helemaal verbloeid.
zo'n plant hoort toch de hele zomer te bloeien?
zou het helpen als ik 'm flink terugknip?
de verzorging is verder goed.

Rieneke1
13 jaar geleden
in: Tuin
5.7K

Het beste antwoord

Ik heb dat ook een keer gehad. Deze planten hebben heel veel water nodig.

Ik heb hem toen ook helemaal terug geknipt en veel water met voeding gegeven en hij begon weer mooi opnieuw te bloeien. Een handje gedroogde mestkorrels in de basket en hij kan er weer 2 maanden tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij de Verbena is het noodzakelijk om regelmatig de uitgebloeide bloemwijzen te verwijderen. Deze zijn iets taaier om uit te nijpen dan bv bij Pelargoniums, gebruik dus hiervoor dus een scherp schaartje.

Doorgaans is de Verbena niet zo gevoelig aan insecten zoals luizen of witte vlieg, maar waakzaamheid is altijd geboden. Indien je een witte schimmel opmerkt (echte meeldauw) dan moet je de aangetaste planten spuiten tot afdruipen met een fungicide.

Regelmatig watergeven en ook voeding toevoegen aan het water komt de bloei ten goede. Niet overdrijven met voeding om te voorkomen dat de plant veel blad aanmaakt en weinig bloemen.

Gebruik potten die voorzien zijn van een drainagegat. Bedek de bodem met een laagje hydrokorrel.
Vermijd bij het watergeven dat de bloemen vochtig worden.
Geef nooit veel water in één keer maar geef regelmatig kleine gietbeurten.
Je geeft je planten best ’s morgens water. ’s Avonds kan ook, maar de planten zijn dan nog vochtig wanneer de avond valt. Dit maakt ze aantrekkelijk voor schimmels en slakken.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Water geven met kleine beetjes per keer en veel plantenvoedsel geven.

Regelmatig watergeven en ook voeding toevoegen aan het water komt de bloei ten goede. Niet overdrijven met voeding om te voorkomen dat de plant veel blad aanmaakt en weinig bloemen.
Gebruik potten die voorzien zijn van een drainagegat. Bedek de bodem met een laagje hydrokorrel.
Vermijd bij het watergeven dat de bloemen vochtig worden.
Geef nooit veel water in één keer maar geef regelmatig kleine gietbeurten.
Je geeft je planten best ’s morgens water. ’s Avonds kan ook, maar de planten zijn dan nog vochtig wanneer de avond valt. Dit maakt ze aantrekkelijk voor schimmels en slakken.