Uitgraven zal hierbij wellicht de enige milieuvriendelijke manier zijn om het vergiftigde geschenk binnen de perken te houden.
Bij de kleinere soorten zit de grond vergeven van de dunne worteluitlopers met daarop nieuwe scheuten. Je zal alle stukjes worteluitloper moeten verwijderen, zoniet zullen de resterende stukjes terug uit de grond verschijnen.
Indien je dit niet ziet zitten kun je de kleinere soorten eerst met een bosmaaier te lijf gaan en als er zich na enkele weken nieuwe jonge scheutjes boven de grond aanmelden rijd je er overheen met een cirkelmaaier. Op die manier raken de ondergrondse wortels uitgeput en zullen ze op den duur niet meer terug keren.

Bij grotere bamboes zal je zelf vele uurtjes met de spade de planten te lijf moeten gaan om ze er volledig uit te halen. Indien je er met een mini-graafmachine bij kan komen vlot het werk een stuk sneller.

Bamboe verwijderen met bestrijdingsmiddelen:
Bamboe behoort tot de grasachtigen. Bamboe is dus niet weg te krijgen met enkel een onkruidverdelger. Een goede onkruid EN grasverdelger is 'Panic'.
Je moet enkel de uitstekende bamboescheuten insmeren (tijdens een droge periode) en wachten tot het product in de sapstroom is terechtgekomen.
Mocht het product in de bodem terechtkomen: geen paniek ... na enkele dagen wordt het afgebroken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt. Omdat het een nogal grote opp. is, zal ik het met Panic gaan proberen. Groet,
Leo
Die zul je helemaal met wortel en al moeten uitgraven. Ik had een bamboe soort waarbij de wortel horizontaal onder de grond groeide en vandaaruit krijg ik weer overal nieuwe scheuten. Een grote ellende en ik heb alles maar dan ook alles verwijderd. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle uitlopers uitgraven, meestal zitten ze niet zo heel er diep, het zijn wel taaie stengels, doorhakken en eruit halen.

als je bamboe dan weer de gewenste vorm heeft een gleuf erom graven en daar een plastic rand inzetten

de echte bamboeranden zijn 50 cm hoog dat is natuurlijk niet te doen als hij al staat, ik heb er zo'n groene "golfrand"omheen gezet, die zijn ca 25 cm hoog, daar houd ik 90% mee tegen en die ene scheut die elders verschijn hak ik af
13 jaar geleden
alleen uit graven help helaas succes er mee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het met wortel en al weghalen!
Bamboe verspreid zich erg snel! Tip voor mensen die bamboe willen planten doe het in een pot onder de grond ( niet te diep natuurlijk...) dat gaat tegen het verspreiden van het bamboe anders krijgt je hele buurt gratis bamboe...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bamboes die kris kras door de tuin de kop opsteken worden al gauw als woekeraars bestempeld. Toch is dat bij de meeste bamboes de natuurlijke groei. Als je kijkt naar de wortelgroei, dan kun je twee typen bamboes onderscheiden: Polvormende soorten (pachymorfe) en soorten met worteluitlopers (leptomorfe). Van polvormende bamboes heb je nauwelijks last, want deze breiden zich evenwijdig aan de pol uit. Soorten met worteluitlopers zijn de wildgroeiers. Het afknippen van de uitlopers helpt maar tijdelijk en zorgt zelfs voor vertakkingen van het wortelgestel. Je kunt het beste de bamboe ondergronds omheinen met wortelgeleidingsplaten-, schermen of doeken. Deze producten staan bekend onder de naam wortel- of rhizoombegrenzer. Ze zorgen ervoor dat de wortels meer verticaal gaan groeien. Je kunt dus het best de bamboe volledig uitgraven en alle wortels verwijderen. Vervolgens plant je nieuwe bamboe met voldoende wortelbegrenzer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met dynamiet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uitgraven.
vervolgens nog opkomende uitlopers insmeren met een onkruiddoder welke tot in de wortel werkt (er zijn nog wel goed te krijgen bij een landbouwcorporatie).
het duurt even maar je krijgt die bamboe echt definitief uit je tuin.