Ja dat kan. zorg dat u dat doet voordat de ergste vorst begint of voor dat de lente begint.ik neem aan dat u bedoelt of de top eraf kan.ja dus,zelfs met een flink stuk stam.daarna de "wond",behandelen/afdekken.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Behalve de echte dwergsoorten, worden alle andere coniferen bomen.
Tot wel 10 m hoog. in bossen veel hoger.
Jonge coniferen kan je uitstekend knippen en toppen, daarom zijn ze uitermate geschikt als haag.
Maar als de coniferen eenmaal bomen zijn geworden met een stam, dan kan je er nog steeds een stuk afzagen- inkorten, maar daarvan herstellen zal niet mee lukken.
Uitzondering is de Taxus, die loopt na het afzagen gewoon weer uit.
Wat wel veel wordt gedaan met oude coniferen, is alle onderste takken er af zagen, zodat er een mooie stam zichtbaar wordt, hierna lijkt een conifeer veel minder massief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat wel veel wordt gedaan met oude coniferen, is alle onderste takken er af zagen, zodat er een mooie stam zichtbaar wordt, hierna lijkt een conifeer veel minder massief. Dit pas ik al jaren toe in de tuin als alternatief voor zagen - zoals in de vraag beschreven - of kappen. Mensen realiseren zich niet dat ook planten een leven hebben. Goed, ze schreeuwen niet, bloeden niet en bewegen niet. Zoals een dier. Daarom is er wel een dieren bevrijdings front maar nog geen planten bevrijdings front.

Met deze toegepaste methode kan de plant blijven bestaan. In de lucht heeft het een grote functie voor de rest van de natuur.
Goed antwoord. Zou u graag 5 plussen geven. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fijn Laagtuin, dat er nog meer mensen zo denken als ik.
Heb altijd bomen met respect behandeld en ze vaak opgesnoeid,
zodat hun vaak prachtige stam te zien was en je er onder door kan kijken.
Maar aan de andere kant, worden veel bomen veel te groot voor een te kleine tuin en dan moet je wel eens beslissen, alles weg te zagen en opnieuw beginnen.
Veel mensen en ook hoveniers, maken een tuin die direct al mooi is, maar dan gaat alles groeien en gaat het fout.
Zie je zo een tuin na 10 jaar dan is er al niets van over, terwijl die dan juist op zijn mooist zou moeten zijn.