Hoeveel kilo hazelnoten brengt een gemiddelde hazelnotenboom op? En wat levert dat op?

Mijn schoonouders hebben flink wat hazelnotenbomen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
6.3K

Antwoorden (2)

http://www.sureharvest.com/article/90/Hazelnut_growers_launch_sustainability_initiative.html

levert wat inzichten; Let wel: Groeiomstandigheden verschillen nogal. In jouw geval heb je waarschijnlijk geen hazelnoten van de minimale grootte die nodig is voor dehandel, en is het antwoord eenvoudig: Levert niets op. Voor het geval je die wel hebt:

32000 acres levert 37.000 ton noten, welke weer 63M USD opleverden.

1 is ongeveer .4 hectare, oftewel 4000m2
Dus grofweg 13000 hectare land levert 37.000.000 kilo noten.

Bij een plantdichtheid van 400 planten per hectare (http%3A%2F%2Fwww.fertilizer.org%2Fifa%2Fcontent%2Fdownload%2F8988%2F133836%2Fversion%2F1%2Ffile%2Fhazelnut.pdf)

heb je dus 400 * 13000 = 5.2 miljoen planten voor 37M kilo. Per boom kan je dus een 8 kilo noten verwachten.

Een kilo noten op de inkoopmarkt: 1.7 USD. Keer acht: 12.,48 USD per boom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze hazelnootboom is een flinkerd en levert per jaar gemiddeld zo'n 6-8 kg op. Als je bedoelt wat dat financieel oplevert, kan ik alleen zeggen dat ik de hazelnoten verkoop voor rond de 3 euro de kilo, afhankelijk van de oogst. Ik verkoop aan particulieren. Wat dat opbrengt voor verkoop aan bedrijven weet ik niet, daarvoor heb ik niet genoeg met 2 bomen