Ik meende ergens gelezen te hebben dat je mais of resten ervan beter niet op de composthoop kan doen, weet iemand waarom dat zo is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.5K

Het beste antwoord

als je composthoop een goede productie heeft en als het verteringsproces snel gaat is het geen probleem. wil je zekerheid dan zijn er op veel plekken composteerverstellers te koop. dit zijn bacillen die het verteren makkelijker maken. wat ook goed helpt is een week dode kip erin doen. niet zo fris natuurlijk maar het werkt wel.

wat extra maden doen ook wonderen. je kunt misschien wel een maïsplant in je compost krijgen :) maar verder geenprobleem.

de algemene vuistregel, alles wat door de natuur is opgebouwd is door de natuur afbreekbaar. (je hebt ook late compost. als het maïs nog niet volledig verteerd is, verteerd het na het toedienen in de grond verder wat zorcht voor een langer effect gewoon doen dus!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je composthoop verder gevarieerd is, kan het geen kwaad om er ook eens mais op te doen. Maiskolven moet je wel eerst klein snijden, want die zijn erg hard en composteren anders erg langzaam.
bamibal
13 jaar geleden
Mais heeft bij de productie van compost een uitzondering op de regels. Maar dit telt alleen voor professioneel gebruik. Als particulier kun je wel mais gebruiken maar de vertering duurt erg lang.