Wat is dit voor dier?

We vonden het op ons tuinpad. Overal gevraagd en gezocht maar niet gevonden. Het leefde en we hebben het tussen de struiken gezet. We zijn erg benieuwd!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een apart diertje. Een rups in ieder geval, maar welke? Ben benieuwd naar de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je die kortgeleden gevonden? overleven die als het vriest en sneeuwt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog nooit in het echt gezien, wist van het bestaan ook niet af!! Meteen effe gegoogled voor een foto van de vlinder...prachtig!!! OOK nog nooit in het echt gezien.

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat is een rups
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij een olifantrups.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt ontzettend veel op de rups die ik 4 maanden geleden zag. Heb toen ook de vraag gesteld.
Het bleek de pijlstaartrups van de Groot Avondrood te zijn.
Kijk maar eens naar de antwoorden die ik toen kreeg en de foto's die geplaatst zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in ieder geval een larve, ik denk van een grotere keversoort, zoals de mestkever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het juiste antwoord is al gegeven, maar omdat je in de reacties geen afbeeldingen kunt toevoegen geef ik hierbij nog wat extra informatie:
Het is de olifantsrups, de opvallende rups van het Groot Avondrood, een nachtvlinder uit de familie Sphingidae. Wetenschappelijke naam: Deilephila elpenor. De rups is eerst groen en wordt later zwartbruin, de ene eerder dan de andere. De voorste segmenten lijken op een slurfje t.o.v. de segmenten daarachter, omdat ze smaller zijn. Als de rups zich bedreigd voelt, trekt hij de voorste segmenten samen en ziet men die daarachter met een paar oogvlekken voor de kop aan - zodat vijanden worden afgeschrikt.
De doorn op het achterlijf is typerend voor alle soorten pijlstaartrupsen.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu zie ik het ook, met die nepogen! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Het is idd de olifantrups, een larve die bekend staat om de schitterende vlinder die er later uit voort komt! Hij /zij is een beruchte fuchsiavreter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
het juiste antwoord staat er gelukkig al al dacht ik ook wel aan een rups maar dan wel een die gekruist was met een slak.leuk om te weten wat het nu echt is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De rupsen op de foto vond ik afgelopen zomer.
Dit als aanvulling van de goede antwoorden hier boven, over de rups van het Avondrood.