Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Stippelmot voorkomen

Al een paar jaar heb ik in het voorjaar last van stippelmot in mijn appelbomen. Andere jaren liet ik ze gewoon zitten want het had geen invloed op de oogst. Het afgelopen jaar zijn helaas alle vruchtbeginsels uit de boom gevallen.
Is er een niet al te agressief middel om de stippelmot uit mijn bomen te krijgen/houden. Zitten er nu al ? en zijn die al te bestrijden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De enige milieuvriendelijke manier is handmatig de nesten verwijderen zodra ze ontstaan...

De ontwikkeling:
"De volwassen stippelmot legt groepen van 20 tot wel 50 eitjes op de takken van bomen of struiken. De larven die uitkomen beschutten zich gedurende de winter met de schaal waaruit ze kwamen en ook spinsel. In mei ontwikkelen ze zich tot rupsen en deze rupsen vreten alle blaadjes weg die ze op hun weg tegen komen. De rupsenkolonie beschermt zich ook tegen vogels door de spinsels. De rupsen zijn wit-geel met zwarte stippels aan elke zijde. Rond Juni ongeveer zal de rups dan uiteindelijk een vlinder worden. De overgang van rups naar vlinder zal ongeveer 4 tot 6 weken duren. Het is een witte vlinder met zwarte stippels op de vleugels. Gelukkig brengt de stippelmot maar 1 generatie rupsen voort per jaar.

* Bestrijdingsmiddelen:
* Bromofos(Asepta Nexion):Is niet giftig voor bijen.
* Deltamethrin(Denka Decis):Een giftig middel tegen tal van insecten. Giftig voor bijen en vissen."

http://www.leerwiki.nl/Wat_is_de_stippelmot_of_spinselmot_en_hoe_bestrijd_je_ze_%3F


"Een lichte aantasting kan je bestrijden door de aangetaste takken weg te snoeien.
Als je wilt behandelen/ bestrijden is het aan te raden zeker vroeg te spuiten bij begin van vraat.
Zoniet zit je met kale planten en zijn er geen bladeren om het product op te nemen.
En door de 'netten' van de spinseldraden wordt een waterafstotende barrière gevormd die de spuitvloeistof niet meer doorlaat.
Een goed anti-rupsenmiddel is: CONSERVE
(bio insecticide)"

http://www.groen.net/artikel.asp?id=20157
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding