Hoe rol ik 200m tuinslang makkelijk op. De slang heeft mij 120 euro gekost.

Gardena slangenwagens van 60m kosten 129 euro, daar heb ik er dan 4 van nodig. Dat moet handiger en goedkoper kunnen. Ik heb 4 slangen van 50m stuk. Ik ben op zoek naar een creatieve low cost oplossing die het uit en oprollen mogelijk maakt in minder dan 1,5 uur met veel gescheld.

Ik heb gezocht op haspels en rollen... kan niets werkends vinden.

Toegevoegd na 48 minuten:
Oh ja, de slangen moeten binnen liggen omdat ze anders bevriezen. In het water laten zakken lukt niet als de hele haven dichtgevroren is ;-) Dan kon ik ook met de boot naar het watertappunt varen en had ik de slang niet nodig.

Toegevoegd na 48 minuten:
De foto is 150 meter, ik heb dus nog zo'n gele bos..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
11.4K

Het beste antwoord

zeker nieuwe slangen? laat er een paar minuten heet water doorheen lopen( dit is maar èèn malig) zorg er voor dat je ze helemaal recht uitloopt. blaas ze met een compressor leeg of zuig ze leeg met een waterzuiger.(dan kun je ze zelfs buiten laten liggen!!) laat de slang op de grond liggen en ga op het uiteinde staan en rol ze gewoon met de hand op in een doorsnee van 80 tot 100 cm. knoop de slang bij elkaar met een koperen electro draad! ik gebruik dagelijks meer dan 100 mtr slang en bij vorst blaas ik ze altijd leeg en kan ze zo gewoon `s nachts in mn werk bus laten liggen en de volgende dag weer gebruiken! succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn nieuw ja en ik heb flinke stukken al recht gekregen maar er zijn ook hardnekkig gekrulde stukken bij. Warm water zou de oplossing kunnen zijn, was het niet dat water hier schaars is als het vriest (vandaar de slangen). Ik zou een nieuwe goeievraag kunnen stellen welke smoezen ik kan verzinnen om een compressor te kopen ;-) want alleen hiervoor is wat overdreven. Ik heb ze nu overigens met de mond leeggeblazen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit weekend (vriest niet meer) heb ik ze helemaal uitgerold en net zo lang gedraaid tot alle slagen eruit waren. Nu opgerold met de hand. Dat was veel werk maar het oprollen ging goed, de slang is nu niet meer gedraaid. Eens kijken hoe het de volgende keer gaat met uit en oprollen. Als het me te veel tijd kost dan koop ik alsnog haspels. Heb de Gardena slangenwagen 100HT gevonden voor 59 euro per stuk. Daar past 100m op dus met 2 stuks ben ik dan klaar. Kost wel weer geld.

Andere antwoorden (10)

Past zoveel slang wellicht op een leeg autoWiel op een as gemonteerd?evt vier wielen op één as...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je afvragen of je de slangen persé op moet rollen.

Ik bedoel - je woont op een boot. Als je de slangen, al dan niet voorzien van afsluitdoppen, tussen wal en schip in het water laat zakken - zal iemand daar last van hebben?

Andere optie: bevestig een aantal steunen rond de buitenkant van je boot. Als je boot 20 m lang is, loopt elke slang maar één keer rond de boot.

Toegevoegd na 13 minuten:

Als je boot een redelijk vlak dak heeft, kun je de slangen ook op het dak leggen, langs de buitenkant van het dak - als je begrijpt wat ik bedoel.

Dab kiiot ekje skabg giigyut abdergakf jeer ribd get daj,

Toegevoegd na 15 minuten:

AAAARGHHH!!!

Ik moet niet doortypen terwijl iemand de kamer binnen komt lopen!

Bij het typen van die laatste zin had ik mijn rechterhand één toets teveel naar links - dus de wijsvinger boven de H in plaats van boven de J, als je begrijpt wat ik bedoel.

Wat er had moeten staan:
Dan loopt elke slang hooguit anderhalf keer rond het dak.

Toegevoegd na 46 minuten:

Ik zie dat je een toevoeging hebt geschreven op je vraag.

Als je de slangen leeg laat lopen, bevriezen ze niet.

Als je wilt rollen, kun je het beste de vier slangen parallel oprollen, dus naast elkaar op één brede haspel. Die hoeft niet mooi te zijn, dus die kun je zelf maken. Een horizontale stalen pijp waar je bijvoorbeeld een stuk regenpijp omheen doet. Aan die regenpijp maak je vier gardenakoppelingen vast, naast elkaar. Daar koppel je de vier slangen aan vast. Als je dan aan de regenpijp gaat draaien (net zoals je in 1910 een auto aanslingerde om hem te starten), worden de vier slangen tegelijk opgerold. Afrollen gaat door aan de vier slangen te trekken terwijl je wegloopt.

Goed, je doet dit natuurlijk niet met een stuk regenpijp, maar je snapt het idee nu waarschijnlijk wel. Een goede knutselaar kan op basis van dit principe iets bedenken.

Alternatief is de slangen in een soort kist te leggen. Dan is oprollen een slecht idee: de slangen gaan dan altijd "kronkelen", zoals je op jouw foto al ziet gebeuren. Om dat te voorkomen moet je de slangen in "achtjes" oprollen, als je begrijpt wat ik bedoel. Kabeldragers van cameramensen doen dat ook altijd, ook om kronkelen en krullen, en dus in de knoop raken, te voorkomen. Ook zeilers gebruiken die achtjestechniek voor hun vallen en schoten.
Cryofiel
13 jaar geleden
Een aanpassing aan een steekwagen maken.
Zoals ze ook voor buitenboordmotoren doen, alleen dan zo dat de slang niet knikt. Zou kunnen met een velg.

Zijn 4 grote (kunststof) bakken niet makkelijker, bak op een karretje en je legt de slang er zo in. (met af en toe een achtje. Die bakken kan je daarna mooi opstapelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer een houten haspel te bemachtigen die kabelbedrijven gebruiken. Die heb je ook in veel verschillende maten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het makkelijkste is om 2 of 3 velgen van een auto aan de muur te schroeven met een meter tussen ruimte. De slang kan je daar over heen winden. Je rolt dan ongeveer 7 meter in 1 slag op. Aan de voorkant van de velg kan je een balkje monteren om te voorkomen dat de slang van de velg gleid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt een paar aansluitstukken kopen en de slang in stukken snijden. als je ze los oprolt en aan elkaar maakt voor gebruik, is dat handiger voor korte afstanden en met oprollen. als de slang bevroren is, is het het makkelijkst hem met de fohn te ontdooien en leeg telaten lopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rol het oom een lange stok ;) (als dat mogelijk is)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kun je ze niet onderdeks bewaren met een opening in't dek dmv een luik? Je hoeft ze dan niet op te rollen als je ze bv in een ton bewaart. Alleen het uiteinde aan de buitenkant van de ton bevestigen zodat je het makkelijk kan pakken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn de slangen nog los te koppelen? Want dan zou ik elke slang apart oprollen, dat moet goed te doen zijn op een haspel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Qua handelbaarheid, gewicht en opbergmogelijkheden zou ik er wat handzame stukken van maken indien mogelijk. Koppelstuk er tussen en voilà.
Als dit geen optie is probeer eens een kabelhaspel die professionele kabbelleggers gebruiken. Die houten haspels zijn in verschillende maten aanwezig. Mooi steuntje ervoor maken en je kunt aan de rol .......