Hoe kan ik de kleur van hortensia's bepalen/beïnvloeden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
7.4K

Het beste antwoord

Hydrangea’s op zure grond blauw bloeien en roze op kalkrijke grond. Zo gemakkelijk zit het niet in elkaar, alleen hortensia’s die genetisch zijn voorbestemd om blauw te kleuren zullen dit doen. Enkele soorten van de Hydrangea macrophylla die blauw kunnen bloeien zijn:
Nikko Blue, Bouquet Rose, Maréchal Foch, Rotkehlchen en Blaukehlchen, Altona, Europa, Hamburg.

Het is wel zo dat alle Hydrangea’s roze bloeien op basische grond, roze is bij Hydrangea’s de meest voorkomende kleur.

De bovenstaande hortensia’s zouden als het goed is op zure grond zuiver blauw moeten bloeien. Als dit niet het geval is ligt dat aan aluminium gebrek in de grond, voeg extra aluminium toe in vorm van aluminiumsulfaat of kali-aluin. Dit kunt u verkrijgen bij de tuincentrum of drogist in de buurt. De kali-aluin kan het beste in september of oktober worden toegevoegd zodat het daaropvolgende groeiseizoen de eerste blauwe tinten al aanwezig zijn. Net als met meststoffen moet u voorzichtig zijn met kali-aluin, geef de plant elke keer een klein beetje, anders kunnen de bladeren en wortels verbanden. Vooral omdat de hortensia een oppervlakkig wortelgestel heeft moet u hier goed mee omgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt ze in elk geval blauw laten worden door een roestige spijker erbij in de grond te steken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het in augustus toevoegen van kalialuin (of gewoon aluin) aan rode bloemen kan ervoor zorgen dat de bloemen paars worden. Wil je roze bloemen, dan moet je kalk aan de grond toevoegen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Zie verder ook de informatie bij http://www.goeievraag.nl/vraag/hortensia-blauw.17841
Amadea
12 jaar geleden
Aan het beïnvloeden van de kleur van je hortensia's zijn best wel wat handelingen verbonden:
De kleur van de bloemen varieert van wit tot donkerroze.
Een Hortensia heeft echter de leuke eigenschap van bloemkleur te kunnen veranderen onder invloed van bepaalde stoffen en zonder dat de plant hieronder lijdt.
Het gaat hierbij om een kleurverandering van rood naar blauw.
Deze kleuromvorming wordt grotendeels veroorzaakt door aluminiumzouten die in het celsap aanwezig zijn.
Afhankelijk van de zuurtegraad (van de grond in de pot) kunnen die al dan niet oplossen.
Vooral bij lage Ph-waarden - onder 4,5 - worden de zouten omgezet en wijzigt het rood in blauw.
Dit wil dus zeggen hoe zuurder de bodem hoe blauwer de Hortensia.
Des te minder zuur de bodem des te roder(rose) de bloem.
Het aluminium werkt alleen door zijn aanwezigheid in het celsap en wordt niet door de plant verbruikt.
Het proces is dus omkeerbaar.
Hierdoor kan het zijn dat je het eerste jaar een rose hortensia had die het volgend jaar blauw verkleurt of net omgekeerd en dit alles bij één en dezelfde plant.
Anderzijds beïnvloeden ook de in de plant aanwezige kleurstoffen de kleurwisseling.
Zo bezit de Hortensia een rode kleurstof die door licht wordt geactiveerd.
Om de invloed hiervan tegen te gaan, wordt niet alleen de zuurtegraad van de groeibodem op peil gehouden, maar worden blauwe soorten in het voorjaar licht beschaduwd.
Toch een beetje aandacht, wil men de blauwe kleur bevorderen ofwel behouden, dan moet de plant in een extra zure grond worden geplant en mag niet met kalkhoudend water (= leidingwater) worden gegoten.
Daarnaast kan aan de potgrond een voldoende hoeveelheid aluminiumsulfaat (200 g/m²) of ammoniumaluin uit de drogisterij worden toegevoegd.
De Hortensia groeit het best in een zure bodem met een Ph tussen 3,5 en 4,5.
De kleurintensiteit is afhankelijk van de zuurtegraad en tegengesteld aan de bladgroei. Dit wil zeggen dat de mooiste rode kleur bij een Ph van 6 wordt bereikt. Doordat dan evenwel niet meer aan de ijzerbehoefte wordt voldaan resulteert dit in een terugloop van de groei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende methoden te vinden hoe je de kleur van hortensia's kunt veranderen. Bezoek eens enkele pagina's die je vindt als je op iGoogle intoetst ,,het veranderen van de kleuren van hortensia's''.