Kan een grote uil gevaarlijk zijn voor mijn katten?

ik liep vanavond door de tuin en er kwam een best wel grote vogel voorbij gevlogen kunnen deze beesten een kat als voedsel beschouwen?

Toegevoegd na 38 minuten:
groter dan buizerd maar niet erg veel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
15.4K

Het beste antwoord

Ja dat kan gebeuren maar in Nederland (en Belgie) is er maar een uilen soort groot genoeg omprooien als katten te kunnen grijpen, de oehoe. Deze soort komt hier bijna niet voor. (In Nederland broedden deze voor zover bekend alleen in zuid Limburg. Dus de kans dat dit gebeurd is helemaal niet groot natuurlijk + dat katten zich natuurlijk niet zomaar laten grijpen en zich flink verzetten. Ook denk ik dat zolang er genoeg voedsel is een uil niet zo snel een ander roofdier zal vangen om het op te eten, in iedergeval niet van formaat kat.
Heb wel eens gehoord dat er een klein hondje, geloof een jack russel was vermist en dat ze later het halsbandje in de buurt van een oehoe nest terug gevonden was, maar dat neem ik met een hoop zout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Hoe groter de uil, hoe groter ook zijn prooidier kan zijn.
Een Oehoe bijvoorbeeld kan ook katten als prooidier zien.

En besef dat grote uilen zelfs voor mensen levensgevaarlijk kunnen zijn. Een kat hoeft dus voor een grote uil geen enkel probleem te zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
Een grote uil heeft zoveel kracht in zijn klauwen, dat hij daarmee zelfs een mensenhand mee zou kunnen amputeren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi. deze uilen van het formaat waar je over spreek wonen niet in nederland.
het is technisch bijna onmogelijk voor een uil het gewicht van een kat te dragen. plus zijn vacht en huid is heel sterk.
katten zijn ook behendiger en zullen dit gevecht winnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zo`n grote uil hier in Nederland doorgaans niet voorkomt, kan wel zo zijn, maar was niet echt de vraag.
Anderzijds, de vraag ging over Nederland/België dus is je reactie wel aannemelijk. Als een grote uil kans ziet om een kat met zijn klauwen bij de nek te grijpen, is het arme dier onthoofd voor hij het weet. Sterke huid of niet, einde oefening voor de kat helaas. De uil hoeft het gewicht van de gehele kat niet per definitie te kunnen dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry ik ben oneens. :)
Ik denk niet dat er vogels door je tuin vliegen die je kat serieus aan zullen vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vergist je wel degelijk.
De kans dat het gebeurt is uiterst klein, maar er zijn in Nederland roofvogels, groot genoeg om een kat aan te vallen en te doden.
De vriend van mijn moeder heeft gezien hoe zijn kat nog net aan de klauwen van zo'n beest -dat in duikvlucht op de kat afkwam- heeft kunnen ontsnappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om wat voor roofvogels gaat dat dan? :O
Rieneke1
13 jaar geleden
een buizerd die nestelt, zal zeker schijnaanvallen doen, net zoals hij dat naar mensen doet die te dicht in de buurt van het nest komen.
dat ligt aan meerdere factoren.
muizen en ratten zijn nu makkelijker te zien als ze tevoorschijn komen. dus zal een uil daar eerder voor gaan.
een uil waagt zich 9/10 keer niet aan een kat. misschien zal hij het wel proberen maar een kat is voor een uil onmogelijk vast te houden, gezien de kat een draai kan maken en terug zal vechten.
ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken.

gebeurt het toch zal de uit de kat niet dodelijk kunnen verwonden omdat een kat een dikke vacht heeft een een sterke huid.

simpel gezegt is het antwoord nee, in nederland zijn de uilen niet groot genoeg zich eraan te wagen.
misschien als het een kitten zou zijn zou de uil de gok kunnen wagen, maar dan nog draait de kat vecht terug, en is de huid te dik. daarbij zou een uil een kat amper van de grond kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans dat een roofvogel een kat grijpt lijkt me uiterst klein, domweg omdat vleeseters zelf bijna nooit prooidieren zijn. Roofdieren voelen intuïtief aan dat ze voor hun gezondheid planteneters nodig hebben. Dat geldt in ieder geval voor zoogdieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat je ogen je hebben bedrogen, want de gangbare uilen hier zijn een stuk kleiner dan de buizerd.
als je zo'n bosuil bijvoorbeeld in handen hebt, die weegt helemaal niets.
het is een pak holle botjes en veren.
zo'n uil is wel wijzer dan een kat te pakken.
muizen en desnoods ratten vormen een betere prooi.
Rieneke1
13 jaar geleden
Een normale kat weegt zo'n 3 kilogram en een uil zal over het algemeen hetzelfde gewicht of minder hebben.Al zou die uil de kat pakken is het onmogelijk ermee weg te vliegen.Bovendien laat een kat zich niet oppakken zoals een konijn.Voordat de uil de kat wil pakken zal het eerder anders om zijn.De kat zal opspringen en de uil verwonden met zijn nagels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je 'm beschrijft, denk ik aan een bosuil (35-40 cm), en die is echt niet groot genoeg om een kat te kunnen pakken, als ie dat al in zijn hoofd zou halen (want ik denk zomaar dat dat een flink gevecht zou worden).
Een hongerige oehoe (echt een flinke slag groter, 60-70 cm maar in NL alleen rond de Sint Pietersberg) zou best een ziek hondje of kleine kat kunnen pakken, maar dan moet er dus al een reden zijn waarom ie het beest als mogelijke prooi ziet.
Als een uil ineens voorbij vliegt, lijkt ie ook een stuk groter dan ie is, omdat je je meestal wild schrikt, ze vliegen zo geruisloos dat je ze niet hoort aankomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schrikken deed ik zeker hij vloog echt op een paar meter voorbi zowat op oog hoogte ik stond onder een afdak wat om me heen te kijken en zo snel als ie er was was ook weer tussen de bomen verdwenen recht over het pad dat daar loopt het was in een flits voorbij maar mischien vergis ik me in de grote maar hij leek echt groter dan 45cm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik liep ooit op een zomeravond door een straat in mijn buurt, en ineens vloog er van achter me een bosuil over. Ik herkende 'm en wist dus hoe groot ie ongeveer kon zijn, maar het voelde alsof het beest minstens een halve meter was, door de schrik en door de stilte. Zo ben ik in mijn tuin ook ooit verrast - ineens vielen alle mussen stil en doken een struik in, en WOESJ! Pal voor m'n neus landde een sperwer op de schuttingrand, een halve meter van me vandaan. Dan sta je ook wel even te trillen, en dan lijkt zo'n dier toch een stukkie groter dan ze (het was een vrouwtje) bleek te zijn toen ik nog eens rustiger kon kijken ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wauw ik denk dat je wel even met je ogen hebt moeten knipperen wel apart dat ze zo dicht bij je lande.
Ik had vd zomer een sperwers met een nest zitten ik hoorde al heel lang een soort heel hoog pie pie pie pie en vond veel resten van vnl duiven overal de buurman wist mij te vertellen dat het sperwers waren(ik ben helaas geen vogel kenner) op een dag ben ik op het dak in een hoekje gaan zitten en heb gezien hoe ze het jong aan het leren waren prooi te vangen door iedere keer een vogel over te geven aan elkaar ik er zeker een uur gezeten onbeschrijfelijk mooi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat risico word als maar groter ik vertoon al de eerste symtomen ik kijk het nog even aan voor ik naar de bieb ga voor een goede diagnose;-)
hoe meer ik me erin verdiep hoe mooier ik ze ga vinden terwijl ik ze vroeger nauwlijks zag bwvs mijn eerste close encounter met een buizerd in de tuin zal de oorzaak van mn besmetting zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)
wat een onzin!

een uil zal vooral muizen en kikkers en de kans dat 'ie weerkomt is klein. wel oppassen met kleine katjes. maar grote eten zelf ook muizen. meer concurenten dan vijanden lijkt me.