Hoe ontstaat spint in je planten, en vooral, hoe kom je er vanaf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
50.5K

Het beste antwoord

Het wel of niet krijgen van spint in kamerplanten heeft te maken met de soort plant, de luchtvochtigheid in huis en het onderhoud van de planten.
Sommige kamerplanten krijgen vrijwel altijd spint, zoals de kleinbladige ficus, maar er zijn er nog wel meer.
Sommige planten hebben het nooit.
Dus is het ook de soort plant.

Voor veel planten is de luchtvochtigheid in huis te laag, dat is in het voordeel van de spint.

De belangrijkste reden is het onderhoud.
Is de potgrond van de plant 3 jaar oud of ouder dan is de grond uitgeput en te slecht geworden voor een gezonde groei.
Als sommige kamerplanten slechts een of twee keer te droog hebben gestaan , is er direct spint!
Bij onvoldoende bemesting worden planten zwakker en kunnen spint krijgen.

Bij slecht onderhoud vermindert de weerstand van de plant en wordt daardoor vatbaar voor spint.

Zet de plant in een wat grotere pot en in nieuwe grond, geef nooit te veel of te weinig water en plaats de plant in voldoende licht. Al naar gelang de plant regelmatig bijmesten en liefst regenwater geven. Plaats voor de luchtvochtigheid in huis bakjes met water en sproei de planten regelmatig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Spint is een mijt een beestje. Het wordt ook wel plantenziekte genoemd omdat de mijt de plant aantast. Er zijn in het tuincentrum diverse middelen tegen.

Toegevoegd op 02-06-2009 22:54:39
Nb. Haal de besmette delen in ieder geval weg. Of verwijder de plant en koop een nieuwe. Er is een kans dat de mijten over gaan naar andere planten en deze "besmetten". De eitjes van de spintmijten kunnen namelijk ook in de grond van de plant overleven.

Toegevoegd op 02-06-2009 23:14:19
Op de afbeelding zie je een rode spintmijt. Het heeft 8 pootjes en is dus een spinachtige. De meeste spinnen zijn roofdieren, spint zuigt het sap uit de plant. Overigens kan dit meestal niet zo'n kwaad voor de plant, maar het ziet er niet fraai uit. Als de plant te sterk is aangetast kan ze wel doodgaan.

Toegevoegd op 03-06-2009 10:30:50
Oeps, nu lijkt het net of ik beweer dat een mijt een spin is. Het heeft er wat weg van, maar het lijf is niet geleed. Mijten vormen een aparte orde binnen de spinachtigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een mijtensoort. Ze maken spinsel, vandaar het kleverige witte spul op het blad.

Je kunt het weghalen door het blad krachtig af te spuiten met water en het klimaat (als dat mogelijk is) koel en vochtig houden. Je kunt het ook chemisch bestrijden met een acaricide, alleen de meest middelen mogen alleen door mensen met een spuitlicentie gebruikt worden.. Je kunt het ook biologisch bestrijden. Dit kun je doen door roofmijten en galmuggen op het blad te plaatsen. Deze beestjes zijn te koop bij de groothandels tuinbouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij elke growshop hebben ze biologisch anti-spint spul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spint is een soort mijt. Komt aanwaaien.

Bestrijden kan door de bladeren af te spuiten met een stevige straal water - als de plant daar tegen kan. Je kunt ook de spint aanstippen met spiritus - gebruik een kwastje of een wattenstaafje.

Mij helpt het vaak een plant een paar weken buiten te zetten. Zodanig dat slakken er niet bij kunnen. De natuur doet dan haar werk.