Wat kunnen wij deze winter met veel vorst en sneeuw het beste doen om de buitendieren te helpen? Wat heeft echt nut om voor ze te doen en te voeren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Wat een onzin over die natuurlijke selectie zeg! Mijn kindje lag in de stuit en ik kon geen natuurlijke bevalling aan, dankzij HULP kon ze gehaald worden met een keizersnede. Ook heb ik na de bevalling geen borstvoeding kunnen geven omdat mn borsten ontstoken waren, dankzij HULP van poedermelk is zij een gewone sterke gezonde meid geworden. Dankzij ingrijpen leven wij dus nog. Hadden wij dus ook niet geholpen moeten worden vanwege natuurlijke selectie???????
Buitendieren verdienen ook HULP en niet de redenatie over natuurlijke selectie, het hele idee van de natuur is allang vervlogen. Ik neem aan dat je ook gewoon je vlees in de supermarkt koopt, of heb je een pijl en boog achter op je rug hangen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Water neerzetten en regelmatig verversen. Water is een probleem als het vriest.
Voer: vetbollen, vetcakes, nootjes, kokosnoot, brood, kaas, zaden. Ergens neerleggen waar katten niet makkelijk komen, voor de veiligheid. Ook af en toe de sneeuw wegvegen.
Er zijn mensen die in het bos ook voeren, hooi en zo, maar ik weet niet hoe slim dat is. Kunnen ze niet beter schuw voor mensen blijven?

Ik vind het overigens lastig, ik voer zelf ook wel maar ik voel ook wel voor een natuurlijke selectie. Maar dat is een andere discussie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel vogels redden het wel, met alle vetbollen en pindasnoeren.
vogels die nu echt in de problemen komen, zijn de viseters.
bij zeer strenge winters voeren wij i.o.m. de vogelbescherming bij.
we gaan dan naar bevroren waterpartijen om flink vis uit te delen.
uiteraard zijn de meeuwen hier ook als de kippen bij, maar ook meeuwen moeten eten.
Rieneke1
13 jaar geleden
Deze Reigers beleven momenteel 'schrale' tijden. Ze kunnen bijgevoerd worden met visafval en (ik durf het haast niet op te schrijven), eendagskuikens....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is best wel een dilemma, zeker voor dierenliefhebbers.
Uiteindelijk is het altijd het beste om de natuur haar gang te laten gaan. Een strenge winter selecteert de zwakste dieren uit de populatie, en zo lost het probleem zich vanzelf op.

Echter, je kunt in Nederland eigenlijk nauwelijks meer van natuur spreken. In de vrije natuur zouden dierenpopulaties zich in een strenge winter over een groter gebied verspreiden om meer voedsel te kunnen vinden, en daar hebben ze in Nederland eigenlijk de ruimte en de gelegenheid niet voor. Zelfs als je ' vast zit' in de Hoge Veluwe kun je die Hoge Veluwe niet uit.

De populatie op voorhand uitdunnen door te jagen stuit mij persoonlijk tegen de borst. Bovendien lijkt het me voor een jager erg lastig om te zien wat de zwakkere dieren zijn.

Bijvoeren houdt het probleem alleen maar in stand ; dan zullen er elk jaar meer en meer dieren zijn om bij te voeren, op een gegeven moment zelfs in de zomer, omdat er gewoon te weinig natuurlijk verloop is.

Zelf voel ik dus het meest voor optie 1, omdat dat ondanks de beperkingen toch het best de natuurlijke sitautie nabootst en de populatie in de hand houdt.

De (inheemse) vogeltjes in de tuin redden zich wel ; die voer je eigenlijk voornamelijk voor je eigen lol. Wel stoppen met bijvoeren als er geen sneeuw meer ligt, want met voorjaarsweer zijn die vetbollen en pinda's GEEN goed dieet voor een vogeltje.