Ik zoek een boom die langs de waterkant kan staan, grondwater op 20-30cm, op het westen, die niet hard groeit, dus zelden snoeien. Hoe heet die boom?

Ik wil de boom kopen als opgekweekt tot een paar meter hoogte.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
9.7K

Het beste antwoord

Je kan heel moeilijk doen, maar ook een beetje dicht bij huis blijven. NL is zo ongeveer opgetrokken uit wilgenhout. Het is ook een van de eerste bomen die in een moerassig gebied gaan groeien, en dat is fijn omdat ze zoveel water gebruiken dat de omgeving er wat droger van wordt.
Haal ergens in een natuurgebied een mooie rechte wilgentak van een boom en zet die aan de waterkant in de grond. Niks moeilijks mee doen, gewoon er diep insteken. Na een jaar heb je een pluim, na twee jaar een stammetje, na drie jaar zaag je eind november de takken van de kruin en dat doe je vervolgens om het jaar.
Je eigen knotwilg. Makkelijk, decoratief en uniek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je plaats genoeg hebt is een treurwilg een mooie optie.
13 jaar geleden
Je zou kunnen kiezen voor een waterlarix of moerascypres. Deze naaldverliezende bomen groeien niet al te snel, hebben een eenigzins compacte kroon en kunnen goed tegen natte 'voeten'.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je perse een loofboom wilt zou je kunnen kiezen voor de zwarte els, hiervan zijn meerdere langzamergroeiende variëteiten te koop.
zoals:
Alnus glutinosa 'Aurea' met mooi geel blad
Alnus glutinosa 'pyramidalis'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou zeggen een wilg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal heel moeilijk worden, want wil je een plantgat maken in deze zeer natte grond, dan staat er direct water in, maar alle gekweekte bomen worden in normale grond gekweekt en hebben daarom ook andere wortels, dan bomen die al in natte grond groeien.
Je zou kunnen proberen een Metasequoia, in de dierentuin in Assen hebben ze dat ook geprobeerd, een deel is gaan groeien, maar een deel is ook dood.
Indien bomen zich zelf uitzaaien op natte plekken, Beginnen ze als zaailing en zullen ze zich langzaam aan kunnen passen aan de natte grond, dan gaat het weer wel, zoals wilgen, elzen ,berken, in div. soorten.
Dus zeggen mensen, wilgen kunnen groeien in natte grond
kijk maar daar staan ze ook!
Maar ga je ze planten, gaan ze toch meestal dood.
Mischien kan je ter plaatse de grond 20 cm. ophogen en daar een boom in planten, dan gaat het prima.
ook dan zou ik een Metasequoia nemen.
Snoeien hoef je ze nooit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, heel leerzaam!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zomerstek van wilg of populier doet het prima vlak aan de waterrand hoor. zaailingen duurt eeuwig voor je een beetje boom hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi traveler, zeker als je gaat stekken dan kan de stek zich aan passen aan de natte omstandigheden, zaailingen van de wilg groeien trouwens ook erg hard, heb er hier een staan van 11 jaar oud en die is nu 12 m. hoog.
maar de vraag was een boom die niet te hard groeit en hij wil een boom kopen van een meter of twee. en dan kom je in de problemen met de natte grond, terwijl als je ze stekt het wel gaat.
Koop een Liquidambar, een langzame groeier die het langs de waterkant prima doet.

Toegevoegd na 2 dagen:
echt, een mooiere boom bestaat er i.m.o. niet.

...Deze boom doet het tevens goed op natte, waterzieke grond...

hele artikel:
http://www.tuinadvies.nl/liquidambar_amberboom.htm