Weet iemand een preventief anti-onkruid middel?

Het is bij mij nu dweilen met de kraan open. Ik heb zoveel last van onkruid tussen mijn tegels. Om de maand moet ik een anti-onkruid middel sproeien tussen mijn tegels en dan vervolgens met de hogedrukreiniger alles wegspuiten, een paar weken later. Het middel is trouwens biologisch afbreekbaar. Het kost me zoveel tijd. Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

En nee, het hoeft niet per definitie biologisch verantwoord te zijn. Ik wil er gewoon vanaf.

Of weet iemand een preventieve methode?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
6K

Het beste antwoord

Je kunt een aselectief bestrijdingsmiddel proberen zoals RoundUp. Dit is een merknaam, er zijn ook andere. Die moet je niet wegspuiten, maar het middel trekt via het blad naar de wortel en de plant gaat dood. Doordat het aselectief is dood het practisch alle planten die het middel via het blad kunnen opnemen. Dus oppassen waar je spuit en niet als het waait.

Toegevoegd op 28-05-2009 23:25:31
N.a.v. een reactie op mijn opmerking over RoundUp wil ik wel verduidelijken dat het middel werkt, maar erg slecht is voor het milieu en het kan schadelijk zijn voor jezelf. Het is dus op zich een geldig antwoord op de vraag (het middel werkt aselectief), maar eerlijk gezegd vind ik jouw methode, die je vaker moet herhalen, wel milieu vriendelijker.

Hieronder de documantaire over roundup die goed inzicht geeft op de problematiek op wereldschaal (met dank voor de tip van de link)

Toegevoegd op 28-05-2009 23:36:59
Andere middelen zijn ClearUp van Bayer (dat is volgens mij selectief en mogelijk veiliger). Ustinex, van dezelde leverancier is dacht ik ook preventief. Ecostyle (wel biologisch) heeft TopGun op basis van vetzuren. Dan blijf je wel schrobben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij mijn weten zorgt roundup inderdaad ook voor een langduriger effect, wij spuiten altijd maar eens in het jaar eigenlijk. Maar biologisch is het absoluut niet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je enthousiast bent over roundup kijk dan even naar deze link aub...
http://video.google.com/videoplay?
docid=5995944862121634838
en doe er je voordeel mee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Link werkt helaas niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goedkope fles schoonmaakazijn werkt ook, vandaag nog gedaan.
Van round-up gaan alle planten dood die je raakt en wel voor heel lang!!!

Andere antwoorden (3)

Vraag is eerder gesteld. Zie bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al die middelen zijn erg duur.
Een goedkoop en effectief middel................
schoonmaakazijn,
iets verdund of gewoon puur erop.
Alles brand kapot en is milieuvriendelijk.
Wij spuiten het met zo'n pompspuit.
Let wel op, na gebruik de boel goed schoonmaken met water, want anders tast het de koperen en ijzeren delen van de spuit aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Milieuvriendelijk: Azijn
Effectief maar minder milieuvriendelijk: Formol
(ik weet overigens niet of ze dat in Nederland verkopen,
in België echter wel, maar ik weet niet of je dat sowieso wil en of je een beetje in de buurt van België woont)

Je bent gegarandeerd een seizoen van onkruid af, zeggen ze. Wel voorzichtig mee zijn en verdunnen (1:10)