Hoe hou ik slakken op een diervriendelijke manier uit mijn tuin?

Ik heb altijd een enorm leger van slakken in mijn tuin. Maar aangezien mijn konijn ook los in de tuin loopt kan ik geen gif gebruiken(wat ik sowieso niet zou willen)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
3.5K

Het beste antwoord

Er zijn plantenetende slakken en niet plantenetende slakken.
Die geen planten eten zijn de geelgerande tuinslak en de gewone tuinslak.
Deze hebben vaak, niet altijd, allemaal gekleurde strepen.
geel, rose, rood, oranje , bruin of zwart.
Het zijn erg mooie slakken en ze eten geen planten!

Alle naaktslakken, zonder huisje, eten planten.
De segrijnslak is vaak de grootste boosdoender, hij is bruin grijs van kleur, met vale strepen.
Deze slakken lusten veel planten maar lang niet allemaal!

Heb je last van slakkenvraat, kan je overwegen deze planten uit de tuin te halen, dan heb je geen last meer.
Ook kan je slakkenkorrels van het merk ecostijl gebruiken die niet giftig zijn , maar of konijnen het eten, weet ik niet.
Even proberen met een paar korreltjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord! Het gekke is alleen dat ik buiten een grote Skimmia verder geen planten heb! Alles is betegeld. En vooral als het heeft geregend is de tuin bezaaid met slakken. Snap dus ook niet wat ze komen doen. Er is niets te eten voor ze. Mijn tuin is geheel omringd met klimop (Hedera) maar voor zover ik weet eten slakken dat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien houden ze gewoon van je konijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna zeker komen ze op de konijnenpoep af, dat zijn immers helfverteerde plantenresten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ohw!!!! Dat zou dan wel eens heel goed kunnen ja! Was ik zelf nou nooit opgekomen eigenlijk!!! Bedankt Ed! Kan ik meteen een nieuwe vraag plaatsen....: Bestaan er ook konijnen-luiers!!! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie je... die Ed is zo gek nog niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed is top!!

Andere antwoorden (7)

laat het konijn alles eten wat hij lekker vindt.. dan blijft er voor de slakken niet zo veel over... ondertussen vraag je of de buurman zijn tuin vol zet met sla...
en hopla op een heel diervriendelijk manier verhuizen de slakken naar de buurtuin...

iets diervriendlijks... vriendelijk voor het konijn? die zal echt niet aan slakkenkorrels gaan peuzelen...vriendelijk voor de slakken? dan gaan ze niet weg... of je moet ze van je plantjes plukken en over de heg zetten (niet gooien hoor, da's niet vriendelijk voor de slakken... wel voor merels, weet je hoe leuk merels dat vinden om vliegende slakken in volle vlucht te verschalken...)

wat jij wilt is nog niet zo gemakkelijk... misschien moet je even wachten op een antwoord van Ed of Ruth... die zijn zo gek nog niet en hebben er echt verstand van...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar istie al
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent hilarisch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
: )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toeval!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou er nooit klakkeloos van uit gaan dat een konijn niet aan slakkenkorrels zou gaan knabbelen. Dat blijft een gok, en in zo'n geval gok je met de leven van je huisdier.
Ik had jarenlang een egel in de tuin, dus ook geen slakken. Inmiddels de tuin onderhoudsvrij gemaakt , en egel is vertrokken en slakken hun intrek genomen. Dus ik denk, een slakkeneter, ik mis die Mr. Hedgehok wel ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 heel goed... die egel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HetGehok wie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, zo noemden ik hem stilletjes in mijn hoofd. Sorry, had Hedgehog moeten zijn.
Er zijn middelen in de winkel op naturlijke basis die geen gif bevatten.
Het zorgt ervoor dat de eetlust van een slak stopt. De slak gaat dan dood.
Andere dieren dus ook je konijn en vogels en andere dieren die je tuin bezoeken hebben daar geen last van.

Ideaal spul!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat je ook kunt doen is een schoteltje met bier nerzetten
dit trekt de slakken aan en is millieuvriendellijk.
ze gaan niet dood en je kunt ze ergens anders uitzetten.
je moet natuurlijk wel zorgen dat het konijn er niet bij kunt anders is die straks lazerus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de slakken gaan echt wel dood hoor in dat schoteltje bier... weliswaar hartstikke bezopen... maar ja als jij dat diervriendelijk noemt... :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bezopen/verzopen
Strooi overal de schillen van eieren , vinden ze niet prettig om daar overheen te kruipen, of zet een bakje bier neer, dat schijnen ze lekker te vinden en gaan er op af. Zo hoef je geen gif te strooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou koper in je huis leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
strooi wat schelpen zand en cacaudoppen helpen ook
verkrijgbaar bij tuincentra