Waarom zitten er op golfbanen geen mollen?

Op mijn stukje grond zitten veel mollen terwijl je er op golfbanen geen enkele ziet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mocht je van de mollen afwillen en dat op een diervriendelijke manier willen doen: Als je mollen buiten je tuin wilt houden: keizerskroon (Fritillaria imperalis) en kruisbladwolfsmelk (Euphorbia Lathyris) verspreiden geuren waar mollen helemaal niet van houden. Zulke planten in je tuin zetten houdt ze dus op een afstand. Dubbeltjesgaas ingraven rond je tuin zorgt dat ze je tuin niet kunnen bereiken. Als er al mollen zitten, die je weg wil jagen: je kan een open fles in een molsgang steken, dat gaat 'fluiten' en dat vinden de mollen heel irritant. Knoflook, mottenballen of een doek met terpentine ingraven kan soms ook helpen om ze te verjagen.

Het beste antwoord

Op golfbanen zitten ook mollen.
Deze dieren zijn weliswaar niet schadelijk voor de volksgezondheid maar ze kunnen wel degelijk veel schade aanrichten! Wegen en tegelpaden verzakken en gazons zien eruit alsof er een bulldozer aan het werk is geweest. Een mol kan per dag zo'n dertig meter gang graven! Ook op golfbanen, campings, bedrijfsterreinen en in parken kunnen deze dieren een ware ravage aanrichten.

Er zijn twee methodes die voor de bestrijding van mollen toegepast kunnen worden:

Met klemmen
Dit is de meest toegepaste methode. Eerst wordt het terrein geïnventariseerd om te bepalen waar de meest gebruikte ritten (mollengangen) zich bevinden. In deze hoofdritten worden mollenklemmen geplaatst waarna de rit weer zorgvuldig afgedekt wordt. Na twee of drie dagen worden de klemmen gelicht en de gevangen mollen verwijderd. Mollenbestrijding met klemmen is zeer effectief maar voor een goed resultaat is wel veel ervaring nodig.

Met fosforwaterstofgas
Deze methode is vooral geschikt voor grotere terreinen zoals sportvelden, golfbanen en weilanden. Met een prikstok worden de ritten opgespoord waarna met een speciaal legpistool aluminiumfosfide tabletten in de ritten worden geplaatst. De tabletten reageren met het vocht uit de grond waardoor fosforwaterstofgas gevormd wordt. Fosforwaterstofgas is zeer giftig en deze bestrijdingsmethode is dan ook slechts onder bepaalde voorwaarden toepasbaar. De faunaspecialisten van PPD kunnen u hierover adviseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord geeft het beste resultaat op mijn vraag.

Andere antwoorden (6)

Op golfbanen zetten ze gif in de grond waardoor deze mollen afsterven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga je min vergoeden +je
Voorkomen is beter dan genezen. Als je er voor zorgt, dat er geen insecten en wormen in de grond zitten, dan blijven de mollen ook weg.
Er voor zorgen dat er geen insecten e.d. in de grond zitten, gebeurt vaak met chemische middelen.
13 jaar geleden
Golfbanen liggen vaak op een zandgrondbed. Een gang graven in zandgrond lukt niet, die stort direct weer in. Mollen gaan daarom zandgrond uit de weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel hoor er zijn wel degelijk mollen. Voor €25 komt er een mollenvanger op de lokale golfbaan hier en zet overal mollenklemmen. Dat schijnt dus te helpen en daarom zie je er geen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mollen zijn uiterst nuttige dieren en je hoeft ze beslist niet te doden. Als je er last van hebt kun je ze eventueel met geluidssignalen ( bij de beter vakhandel te koop ) verjagen, maar dan blijven ze tenminste nog leven. Hoewel de 'sport' golf in de buitenlucht plaatsvindt, moeten de deelnemers niets van natuur weten. Vogels, insecten, bloemen, laat staan konijnen of zo U wilt mollen, U zult ze er niet aantreffen. Voelt U zich nu ook al zo unheimlich? Terecht: Er wordt aan kilo's pesticiden rondgestrooid op zo'n banen en levende wezens zijn er - buiten een paar lieden van bedenkelijk allooi - niet welkom en dus ook vrijwel niet te vinden... Zoiets moet je niet willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
heb je een bron, van die kilo's pesticiden?
goedkope tip tegen mollen is wat motten ballen in de holen doen [geurballen] helpt goed en voor ongeveer 3 euro mol vrij ze verhuizen meteen en keren nooit meer terug