Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer moet ik mijn leilindes snoeien?

Ik deed dit altijd eind februari na de vorst. Nu zie ik echter mensen in de buurt die het hun leilindes al gesnoeid hebben. Kan dat kwaad? Maakt het wat uit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
24.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

leilindes zijn volkoemen winterhard, het maakt dus niet uit wanneer je dit doet, dus vanaf nu tot in het vroege voorjaar, bij vroeg snoeien lopen ze in het voorjaar wat eerder uit, bij laat snoeien( eind winter begin voorjaar) duurt het een aantal weken langer.
Ook kan je al snoeien als het blad er nog aan zit, ( oktober) dan heb je gelijk ook al het blad te pakken, scheelt weer werk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Maakt niks uit. Als je de boom met takjes eraan mooier vindt, snoei je pas in het voorjaar (doe ik ook), anders kan je het nu doen (houd je alleen de hoofdtakken over).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ze vandaag gesnoeid..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de herfst of de winter als het niet vriest
voor meer info zie bron
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu en de rest van het jaar.
Mijn voorkeur gaat uit naar nu, ik snoei dan het liefst omdat je dan veel beter de vorm kunt zien omdat de takken kaal zijn. Als het voorjaar zacht is komen er vaak snel nieuwe knoppen voor de blaadjes en dan kan de boom rustig verder om mooi blad te maken zonder dat jij loopt te snoeien.
Een bijkomend voordeel is dat de bomen dan al klaar zijn want in het voorjaar heb je al genoeg te doen in de tuin.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het blad er af is. Dus in het najaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leilinden kunt u nu het beste snoeien. Dit staat verzorgd en moet in de zomer ook zeker 1 keer (terug)gesnoeid worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding