Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

welke tijd is het beste om kamperfoelie en planten in het algemeen te stekken?

Het viel me op dat de kamperfoelie waarvan ik stekjes neem alleen wortelen in het najaar; oktober/november.
Ik vraag af of het zo is dat alle planten beter wortelen in het najaar; heeft dat iets te maken met de koude dagen die dan naderen en reserves die de plant dan juist opslaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
8.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je de kamperfoelie in het najaar stekt, is de groei uit de plant, dus de verdampig ook veel minder, de temperatuur is lager dan in de zomer( minder verdamping)De plant komt tot rust en kan dan makkelijker wortels vormen.
Heel veel coniferensoorten worden nu gestekt,staan de hele winter in een koude bak buiten en pas in het voorjaar komen er wortels aan en gaan ze begin zomer groeien, deze stekjes moeten uitgerijpt zijn.
Dit geldt voor heel veel houtachtige gewassen, maar er zijn ook soorten die alleen maar in de zomer wortels maken.
Tegenwoordig wordt er erg veel gestekt in de verwarmde kassen, met b.v. bodemwarmte, zo zijn er heel veel mogelijkheden van stekken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is heel erg afhankelijk van de plant die je wilt stekken. Verhoutende planten die blad verliezen stekken inderdaad in de winter goed. Wellicht vanwege minder risico om uit te drogen oid. Andere planten (zoals pepers, tomaten) stekken vooral in voorjaar winter erg goed. Erg plant afhankelijk; Cactussen stek je het beste in de zomer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kamperfoelie is heel simpel te stekken door een aflegger te maken. Een tak onderaan, pietsie "bast" afhalen aan 1 kant, op de grond duwen, even onder de aarde met beschadiging, fixeren. Voorjaar. Einde van volgend seizoen, zullen er wortels zitten. "Navelstreng" doorknippen, nieuwe kloon.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de lente
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding