Weet iemand de naam van een klein boompje dat soms in achtertuinen staat, en in de herfst vuurrode bladeren krijgt?

Ik heb (nog) geen foto, omdat ik het hier in de buurt nog niet gezien heb, maar bij ons oude huis stonden verschillende van dit soort boompjes.

En met vuurrood bedoel ik ook écht vuurrood :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grin, we zijn het allemaal eens over de esdoorn ;-)

Het beste antwoord

Bedoel je de japanse acer (esdoorn) Die ik gestuurd heb is groot, maar je hebt ze ook in het klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat moet hem zijn! dank je, nu weet ik wat ik moet zoeken!

Andere antwoorden (5)

Japanse esdoorn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou de Japanse Esdoorn kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht ook aan een esdoorn, maar dan de Noorse.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom de Noorse?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Noorse is de rode variant, daarom.
Het kan een Acer zijn, een esdoorn, zeker een Japanse - die blijven vrij lang vrij klein, en sommige soorten blijven altijd klein. Zie bijvoorbeeld deze foto: http://www.freewebs.com/belevenissen-van-een-tuinkabouter/siertuin%20-%20kleine%20boom%20acer%20palmatum.jpg
Andere echte knallers in de herfst zijn de Liquidambar maar die wordt wel groot: http://www.daleysfruit.com.au/i/b/Liquidambar-Liquidambar-Styraciflua.jpg en de moeraseik, die ook groot wordt: http://www.grownative.org/images/details/DETA-115.jpg
Een fluweelboom kan eruitzien als een stoplicht: rood, oranje, groen: http://homepage.mac.com/hetgroentje/iblog/files/herfst%202.jpg maar die wordt ook vrij groot.

Dus ik vermoed dat het een esdoorn is. Hier vind je wat meer info over de Japanse esdoorn: http://nl.wikipedia.org/wiki/Japanse_esdoorn

Toegevoegd na 2 minuten:
Niet alle Japanse esdoorn verkleuren rood in de herfst, dus mocht je van plan zijn zo'n boom aan te schaffen, dan is het zinvol dat nu te doen, zodat je weet wat voor herfstkleur ie heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank voor de tip, zou inderdaad zonde zijn als ik een boom koop die vervolgens toch niet rood wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommigen worden geel, ook mooi, maar niet als je 'm komt voor die spetterende roodverkleuring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'komt' = koopt ;-)
Er zijn nogal wat soorten kleine heester die momenteel vuurrood kleuren.
Fothergilla.
Euonymus allata.
Aronia ( appelbes)
En heel veel soorten acers.
Ook de pruikenboom heeft nu rood blad.
Zonder een foto of beschrijving van een blad, kom je hier nooit uit.