Moet ik mijn hortensia's die in potten staan in de winter extra beschermen?

Dit jaar 2 hele mooie grote hortensia's gekregen die ik in grote potten in de voortuin heb gezet.
Moet ik ze, omdat ze dus in een pot staan, in de winter extra beschermen tegen de vorst of zijn ze in pot ook sterk genoeg om de vorstperiode te overleven.

13 jaar geleden
in: Tuin
27.6K

Het beste antwoord

Alle planten in potten zijn extra gevoelig voor bevriezen, omdat de pot ook aan de zijkant kan bevriezen, de potten inpakken, isoleren helpt wel een beetje, maar in een echte strenge winter red je het niet.
Plaats de potten tegen de muur van het huis, maar wel uit de zon en dek dan af met noppenfolie, of zet de planten tijdelijk in je schuurtje , houdt de planten aan de droge kant, hoe natter de grond, hoe meer vorstschade.
Zet de potten nooit in huis, dan gaan ze veel te vroeg uit lopen en vallen helemaal terug als je ze buiten gaat zetten in het voorjaar.
Ik zou min. 7 als grens aanhouden om maatregelen te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vette +

Andere antwoorden (3)

Ze overleven tot 10 graden vorst bij mij
zeker. Probleem is alleen dat er dan wel wat takken afvriezen en de
bloemkoppen stukvriezen. Geen bloemen dus in het daarop volgende jaar. ik
houd nu een grens aan van een graad of 7. Dat betekent bij een stevige
vorstperiode zet ik mijn kuiphortensia in de schuur. Een beetje vorst in de
schuur is geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de vorst lang aan houdt, zou je ze kunnen beschermen met bv stroo, noppenfolie of een jute zak, maar bij "normaal" winterweer moeten ze gewoon buiten kunnen blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal moeten ze 7a. 8 graden vorst kunnen hebben,
dus ik zou ze gewoon laten staan. Als ze strenge vorst
voorspellen haal ze dan naar binnen. Plaats ze in een stal of schuur en dek ze desnoods af met wat ouwe kranten, dit bij zeer strenge vorst. Beschik je niet over schuur of stal, verzamel in de herfst een paar zakken bladerenen.
Strooi een flinke laag bladeren rondom de potten hortensia's en gooi er een laag aarde overheen dan zijn de wortels voldoend beschemd tegen vorst.