Is een tekenbeet erg gevaarlijk?

Wat kan er gebeuren als je gebeten bent door een teek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Antwoorden (11)

Kan je de ziekte van Lime door krijgen, als je hem binnen 24 uur verwijderd hebt is deze kans zeer klein. Paar dagen in de gaten houden of er een rode kring rond de plek komt.

Toegevoegd na 1 minuut:
En als je het niet vertroud even naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
lyme, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet de enige spelfout zie ik nu....
Veel teken dragen het Lyme.
Ontstaat er na enige dagen een rode ring om de beet ga dan naar de dokter!

Toegevoegd na 4 minuten:
Heel belangrijk is hoe je de teek verwijdert, het gebruik van ontsmettingsmiddel TIJDENS het verwijderen van de teek is juist verkeerd, de teek spuugt dan in de wond en dat geeft veel risico.
Dus met de tekentang d teek verwijderen, daarna desinfecteren en dan de beetplek in de gaten houden.
Let op de kring om de wond maar dat is niet het enige teken, ook ontsteking en ziek voelen is een goede reden om de arts te raadplegen.
Veel Nederlanders hebben Lyme , omdat ze dit nagelaten hebben en zitten nu met hele nare gevolgen die eenvoudig verholpen hadden kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bent gebeten door een teek moet je hem er natuurlijk zo snel mogelijk utihalen.
Als je hem binnen 24u. er uit haalt dan is er wijnig kans op de ziekte lime.
als je hem langer laat zitten moet je wel na een paar dagen goed kijken rondom de plek waar die gebeten heeft.
als daar een rode kring ontstaat moet je naar de dokter.
die geeft je dan medicijnen en helpt je van de lime af.
;)

( ook als de teek er geen 24u. in heeft gezeten moet je goed kijken of er geen rare rode kring omheen komt! )

Toegevoegd na 4 minuten:
sorry typefout:$
lyme i.p.v lime
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en weinig ipv wijnig ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahahah sorry:$.
als ik typ let ik niet echt op de spelling:$
Bij een infectie met de Borrelia-bacterie kan op de plaats van de tekenbeet dagen tot weken erna een rode plek ontstaan, die geleidelijk groter wordt en vaak centraal verbleekt, zodat een ring ontstaat. Deze huidaandoening noemt men een erythema migrans (EM). De EM ziet er niet altijd hetzelfde uit.
Voor meer informatie over de ziekte van Lyme zie onderstaande link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad de ziekte van lyme maar het is geen garantie als er geen rode cirkel ontstaat je kan dan altijd nog de ziekte ontwikkelen.
13 jaar geleden
De ziekte van Lyme is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door de bacterie Borrelia burgdorferi. Deze bacterie wordt meestal overgebracht door tekenbeten.

Na de tekenbeet kan er een kenmerkende rode huiduitslag ontstaan, die zich vaak ringvormig uitbreidt: een erythema migrans. Deze erythema migrans duidt op een Borrelia-infectie, en is voldoende voor een diagnose ziekte van Lyme.

Deze huidaandoening ontstaat echter niet bij elke Borrelia-infectie, hij kan ook uitblijven terwijl er later wel andere symptomen ontstaan. De diagnose wordt dan vaak lastig en de veel gebruikte lymetesten zijn van beperkte waarde.

Toegevoegd na 4 uur:
Lijst met symptomen van de ziekte van Lyme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet de plek waar de teek gezeten heeft goed in de gaten houden, veel langer dan een paar dagen, tot een maand of 3 na de teek kan er een rode kring om de plek komen - maar meestal is dat alleen als de teek infectiedragend was. Blijf de bewuste plek dus goed in de gaten houden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is alleen gevaarlijk als de teek geïnfecteerd is door de
'Borrelia burgdorferi' bacterie.
In de VS komt een variant voor die vooral gewrichtsklachten veroorzaakt,de soorten in Europa geven meestal huidverschijnselen. Wanneer zo`n teek je gebeten heeft,begint het met een rood vlekje en dan ontwikkelt zich een ovale of ringvormige uitslag rond de beet. Vaak is het in het midden gewoon blank en de rand kleurt rood en de beet in het midden. De plek is meestal pijnloos en jeukt niet, het is ook niet gezwollen, soms is alleen de rand iets verheven. Zodra dit is vastgesteld moet je met antibiotica beginnen. Na de beet kan de bacterie in de bloedbaan terechtkomen, wat tot een uitgezaaide infectie leidt. de bacterie kan al binnen enkele dagen het centrale zenuwstelsel binnendringen.
Hoewel de bacterie in elk orgaan terecht kan komen,ontstaan de meeste ziekteverschijnselen in het zenuwstelsel, de gewrichten en het hart. het gevaar schuilt hierin dat bij de helft v.d. geïnfecteerde mensen niet aan Lyme gedacht wordt omdat zij die rode kring niet hebben. Als de ziekte dan een jaar duurt,zonder dat het opgemerkt wordt, is het chronisch geworden. Dit uit zich door ernstige vermoeidheid, pijnen die geen duidelijke oorzaak hebben en neurologische en/of psychische klachten. wanneer je dus door een teek gebeten bent, bewaar de teek, noteer de datum dat je gebeten bent en zodra je twijfelt of je Lyme hebt, ga naar de huisarts en laat de teek testen of hij geïnfecteerd was.
Ik ben als kind ooit op mijn hoofd gebeten door een teek. Toen was Borrelia nog niet echt bekend of ontdekt en toen ik op mijn 35ste ineens doodziek werd en op het randje lag met een hersenvliesontsteking werd dit aan die ene tekenbeet geweten. Dit is natuurlijk een doemscenario en hoeft niet zo te lopen, maar neem geen risico!
amc
13 jaar geleden
Het eerste symptoom van de ziekte van Lyme is over het algemeen huiduitslag (bekend als erythema migrans), die begint als een kleine rode vlek. In de loop van dagen of weken groeit het veelbetekenende vlekje uit tot een cirkelvormige, driehoekige of ellipsvormige uitslag die zo groot kan zijn als een kwartje maar zich ook over de hele breedte van iemands rug kan uitbreiden. De uitslag gaat vaak vergezeld van koorts, hoofdpijn, een stijve nek, spier- en gewrichtspijnen en moeheid. Wordt niet tijdig tot behandeling overgegaan, dan krijgt meer dan de helft van de slachtoffers last van aanvallen van pijnlijke en gezwollen gewrichten, die maanden kunnen duren. Wel twintig procent van de niet behandelde patiënten krijgt uiteindelijk chronische arthritis. Hoewel het minder vaak voorkomt, kan de ziekte ook het zenuwstelsel aantasten en hartproblemen veroorzaken. — Zie het bijgaande kader.
Veel deskundigen vinden de ziekte van Lyme een moeilijk vast te stellen kwaal omdat de eerste, griepachtige symptomen veel lijken op die van andere infectieziekten. Bovendien krijgt één op de vier besmette personen geen uitslag — het enige kenmerk dat uniek is voor de ziekte van Lyme — en veel patiënten kunnen zich niet herinneren of zij door een teek gebeten zijn omdat de beet meestal pijnloos is.
De diagnose wordt verder bemoeilijkt doordat de huidige beschikbare bloedproeven op antistoffen niet betrouwbaar zijn. Antistoffen in het bloed van de patiënt geven aan dat het immuunsysteem van het lichaam indringers heeft bespeurd, maar met sommige proeven kan niet worden vastgesteld of die indringers Lyme-ziektebacteriën zijn. Een patiënt kan dus positief voor de ziekte van Lyme testen terwijl zijn symptomen in werkelijkheid aan andere bacteriële infecties te wijten zijn. Het Nationaal Gezondheidsinstituut in de Verenigde Staten (NIH) raadt artsen daarom aan hun diagnose te baseren op de herinnering aan een tekebeet, de symptomen van de patiënt en een grondige uitsluiting van andere ziekten die de bewuste symptomen teweeggebracht kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal niet. Je ziet alleen een kleine harde pukkel met roodheid er rond. Die verdwijnt na ongeveer 10 dagen.

In sommige gevallen is een tekenbeet wel gevaarlijk, namelijk als de teek besmet is met een bepaalde bacterie, de Borrelia burgdorferi. Dit kan bij de 'gastheer' leiden tot de ziekte van Lyme, met uiteenlopende symptomen (afhankelijk van het ziektestadium en van de getroffen organen). De bacterie verspreidt zich immers vanuit de beetwonde via het bloed en het lymfestelsel naar verschillende organen (zenuwstelsel, hersenen, ogen, spieren, gewrichten en hart).

Typisch symptoom: een rode vlek, die na 1 tot 2 weken op de plaats van de tekenbeet verschijnt. De vlek wordt bleek in het midden, schilferig en groeit geleidelijk (tot minimaal 5 cm).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een ronde kring omheen ontstaat wel, je kan er de ziekte van Lyme mee krijgen. Ik zou voor de zekerheid toch even naar de huisarts gaan.