Hoe heet deze zeer stekelige wilde plant van 80 cm hoog?

Zojuist ontdekt op de kwekerij, deze zeer stekelige wilde plant, 80 cm hoog, mogelijk fam. van de kompassla.
Deze geel bloeiende plant heb ik nog nooit eerder gezien en kan hem in mijn boeken ook niet vinden.
Hij prikt enorm, aan alles zit stekels ( naalden)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
8.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, sorry Ed, als jij het niet weet.....
Lijkt mij als bezitter van een balkon, een distelachtige.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, als Ed het al niet weer... :-) Ik gok op een zonnebloem met stekels... Maar ja, ik heb er helemaal geen verstand van... :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt het een beetje hier op? > http://www.neerlandstuin.nl/plantenb/centaurea3.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal ik met mijn distelachtige dan ook nog gelijk krijgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is geen distel en geen zonnebloem met stekels ;-)
en ook niet de plant van pompiedom, dat is een korenbloem achtige zonder stekels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij weet Ed alles van planten, zou het een prijsvraag zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ha, ha, ik weet het echt niet, nooit eerder gezien.
Cryofiel
11 jaar geleden
Een mutant!   ;-) Heb je trouwens pas geleden nieuwe batterijen in je camera geplaatst?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad,als jij het niet weet Ed,wie moet het hier dan weten? Misschien een rare vraag,maar waarom heb je dit niet in de kwekerij gevraagd of wisten ze het daar ook niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kwekerij is onze eigen kwekerij en de man die het zou moeten weten ben ik ;-))))
Maar ik heb deze plant nog nooit eerder gezien, mogelijk een exoot.
Cryofiel
11 jaar geleden
Moolkeesje, je kunt altijd een afbeelding op tinypic plaatsen, en hier in een reactie het URL plaatsen. Dan kan iedereen tot in lengte van dagen je afbeelding bekijken zonder dat je een semi-antwoord hoeft te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je, ik ga het proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor Moolkeesje :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
]http://i48.tinypic.com/35j02o0.jpg[/IMG]
Cryofiel
11 jaar geleden
http://i48.tinypic.com/35j02o0.jpg ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie wel de tekst, maar krijg geen afbeelding! ook na de 2e poging niet(aan de 1e ontbrak het haakje).
Cryofiel
11 jaar geleden
Die [IMG] en [/IMG] zijn wel nodig op forums zoals GVF, maar niet op GV. Op GV sloop je die twee er dus af. Anders gezegd: begin bij de http en eindig met de .jpg of .gif of .png (net welk soort plaatje het is).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://i48.tinypic.com/35j02o0.jpg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi plaatje, maar hoe je dit nu deed?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor ik je uitleg ga geven, heb je TinyPic op jouw PC.?
Heb je dat niet dan kan ik je verder niets er over vertellen.
Toen ik deze Mac kreeg was Tiny Pic reeds geïnstalleerd.
Cryofiel
11 jaar geleden
Je hoeft TinyPic niet op je PC te hebben. TinyPic is een website op het Internet. 1.  Zet het plaatje ergens op je computer.
2.  Ga naar http://www.tinypic.com/ .
3.  Klik op de knop Browse, bijna bovenaan.
4.  Zoek het plaatje van stap 1 op.
5.  Klik op de groene knop "Upload Now!".
6.  Er komt een nieuw venster met wiebelige letters.
7.  Type die letters over in het vakje daaronder.
8.  Klik nogmaals op de groene knop "Upload Now!".
9.  Even wachten, en je plaatje staat op de site. Wil je het plaatje nu op GV plaatsen, dan kopieer je het webadres dat in het vierde gelige vakje staat. Wil je het plaatje op GVF plaatsen, dan gebruik je de code die in het tweede gelige vakje staat.   Het klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar dat komt alleen maar doordat ik elk klein stapje heb uitgeschreven. Als je het één keertje oplettend probeert, gaat het elke volgende keer vanzelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
terecht zijn er 20 reacties weg, sorry mods, zal het weer geweest zijn, beetje balorig, zal er beter op letten, maar kan niets beloven, fijne avond.

Het beste antwoord

het lijkt me de dubbelkelk, oftewel picris echioides.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa het is hem!!!
Nooit van gehoord, bedankt!
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Knap Rieneke! +
Rieneke1
11 jaar geleden
wat leuk dat het de goeie is! :)
het is een zeldzame plant, die alleen af en toe in het deltagebied wordt gezien.
hij is familie van het echte bitterkruid, die algemener is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu ik hem heb, zal ik hem gaan zaaien en kweken, wil je er een?
Rieneke1
11 jaar geleden
nee hoor ed, bedankt, maar ik vind er niet veel aan, en heb ook de ruimte niet.
inmiddels moet ik mijn buik inhouden als ik over m'n balkon wil lopen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
....je moet je buik inhouden? ......;-)))
Rieneke1
11 jaar geleden
ja, dan kan ik zijdelings tussen de planten manoevreren, erg he ? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En binnen?
Rieneke1
11 jaar geleden
binnen heb ik in het voorjaar opruiming gehouden.
mijn monstrera die 3x de kamer rond ging heeft moeten wijken.
maar nog steeds heel veel grote planten, een mens kan toch niet zonder groen?
heb een enorme areca, een grote euphorbia, twee enorme sanseveria's, en nog wat kleingoed hier en daar.
en vlak mijn dracena's niet uit!
door mijn hele huis een plant of 30, dus het kon gekker ;) de planten die ik van jou heb gekregen doen het uitstekend trouwens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je kamer er toch vreemd uit zien, zonder de Monstera? En ja, binnen kan je die dubbelkelk toch ook niet groeien.
Ben heel bij met de naam.
Hij stond toch wel in mijn plantenboek, maar de afbeelding was heel erg slecht, ook het blad leek er niet op.
Maar het waren getekende plaatjes, die wijken heel vaak af van de werkelijkheid.
Welke planten van mij waren het ook weer?
kaardebol of zo?
Rieneke1
11 jaar geleden
was wel wennen, maar het oogt nu veel lichter en ruimer. kaardebol, munt, en dat grijze hangplantje.
die had ik bijna de das omgedaan door hem koel en droog te laten overwinteren.
ik weet nu dat hij van warm en vochtig houdt :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oh ja, nu weet ik het weer en die Dichondra ( grijs plantje) staat bij mij in de winter in mijn buitenkasje, tussen de 5 en 10 graden, (mogelijk was hij bij jou te droog), heb hem dit voorjaar afgeknipt omdat hij op de grond hing en niet mooi meer was ( 1.4 m. er af! )is nu weer prachtig.
Maar warm en vochtig kan dus ook, weer wat geleerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Picris echioides rienekifolia.
bedankt.

Andere antwoorden (2)

Ik vind em erg lijken op de gezegende distel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een distel heeft een stervormige stekelkrans rondom de bloem, dat heeft deze plant niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, nu ik nog een keer zie ik toch wel verschil
Heb de Nederlandse Oecologische Flora erop nageslagen. Het is waarschijnlijk de Gekroesde melkdistel (Sonchus asper), zeer gelijkend op de gewone melkdistel. Het is 'een meestal middelhoge en vrij sterk vertakte, niet of alleen in de bloeiwijze behaarde eenjarige zomer- en herfstbloeier. De bladeren zijn langwerpig-eirond, van boven glanzend en vrij donker groen, aan de rand vaak wat gekroesd, met lang-driehoekige tanden, waarop veelal forsere stekels zitten dan bij Gewone melkdistel. Vaak is het blad ongedeeld, maar ook planten met gespleten tot gedeelde bladeren komen dikwijls voor. De diep hartvormige bladvoet is gekromd en de helften vouwen zich min of meer tegen de stengel, maar minder sterk dan de bladoortjes van Akkermelkdistel. De hoofdjes zijn 1 tot 2 cm in middellijn; ze hebben een meestal onbehaard, soms zwak beklierd omwindsel en citroengele lintbloemen (de buitenste van onder dikwijls iets rood aangelopen).'

Toegevoegd na 1 uur:
Alleen die stekels op de stengel he?