hoe kan ik snel me tuin mooi maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'me' tuin, of 'mijn' tuin?

Het beste antwoord

Evtl. bladeren van je gazon harken, dan even iets korter (niet teveel) en de rest blad meemaaien. Dit composteert weer. Teveel grote bladeren verstikken je gras nl. als je het laat liggen. Grote takken verwijderen van bomen, heesters zodat ze wat compacter lijken. Koop of leen een bladblazer, dan is het afgevallen blad snel weg en dat ziet er al een stuk opgeruimder uit. Gooi het blad in een grote zak en leeg hem ergens op een hoop. Zet er iets omheen zodat het niet wegwaait, dek af met kippengaas, want er moet wel lucht doorheen. Als het straks kouder wordt en de vorst komt kan je met deze bladeren je planten beschermen door ze op de aarde te leggen als warme deken voor hen. Rottend blad is nl. goed voor de bodemstructuur en geeft planten een sterk wortelgestel. Dit zorgt er ook voor dat je tuin volop leeft en je aarde luchtig wordt gehouden door de insecten/wormen die graag hieronder zitten en er ook weer van leven. Ik weet niet of je van een levende tuin houdt of een strakke opgeruimde. Ik persoonlijk maak er niet veel werk van in de wintermaanden. Ik houd teveel van de herfstkleuren en het leven. Ik vind het zo leuk om straks egeltjes te zien scharrelen tussen de bladeren. Om de vogeltjes te zien bekvechten bij de voedersilo als het echt te koud is. Wil je je tuin snel 'mooi'maken, dan denk ik dat je je borders zwart wilt hebben. Dan moet je harken
om het er mooi te laten uitzien. Je moet je verlepte bloemstelen/bladeren weghalen, nog even nakijken op onkruid en dit weghalen, klimplanten nakijken of ze nog goed vastzitten, want de stormen komen er weer aan.
Op ontstane lege plekken kun je zolang het nog niet vriest groepjes violen planten. Zolang de grond zacht is kun je ook nog heestrs en bomen planten.Dit zijn zo van die dingen die je nog kunt doen. Even snel, hangt ervan af
of je grondig te werk wilt gaan en hoe 'opgeruimd 'je het eruit wilt laten zien.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

het is november, dus een mooie tuin zit er nu niet in.
het blad van de planten is nog niet afgestorven, dus daar kan je beter nog niets aan doen nu.
sowieso is het beter daar niets aan te doen voorlopig, ivm overwinterende insekten.
wat je wel kan doen is de boel opfleuren met winterviolen, of potten met bolchrysanten er in.
ook kan je op de tuintafel een leuk stilleven maken met pompoenen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Wat is een mooie tuin?

Een nette opgeruimde tuin?
Een tuin vol dure beelden, vijvers, buitenkeuken enz.
Een tuin vol met wegwerp bloemen, dus oude er uit en nieuwe er in?
Een tuin met veel bestrating en alleen maar bloembakken er in vol mooie planten?
Wat is mooi?

Een tuin met nu veel herfstkleuren, bessen, volop kool en pimpelmeesjes, bloeiende winterheide, wintergroene struiken, is dat geen mooie tuin?

Wil je de tuin alleen maar opsieren en heb je open plekken, ga dan naar een tuincentrum, het staat vol met mooie winterharde tuinplanten en vergeet ook niet gelijk wat bollen te planten, het is zo weer voorjaar.
Nog twee weken dan is het blad van de bomen en kan je, als je dat slordig vindt, blad gaan harken.
Ook dan kan je gaan snoeien/zagen, in oudere tuinen staan bijna altijd wel struiken en bomen die veel te groot geworden zijn, die de verhoudingen in je tuin totaal kunnen verstoren.
Ook dat snoeien geeft een opgeruimd en mooier tuingevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hovenier inschakelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar hoef je niets aan te doen! Dat doet moeder natuur!
In het voorjaar kun je weer de boel opruimen en weer snoeien etc. laat alle bladeren nu maar liggen en alle overige oude planten. Alles gaat afsterven en geeft mooie kleuren. in het voorjaar is het meeste opgenomen in de bodem en heb je weer voeding voor nieuwe beplanting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij eigen huis en tuin