Een spiegel is een voorwerp dat elektromagnetische straling weerkaatst volgens de wet "hoek van inval = hoek van terugkaatsing".

Licht wordt overigens niet echt teruggekaatst, maar de fotonen worden opgenomen door de elektronen in de atomen van het materiaal. Dit heeft als gevolg dat deze atomen nieuwe fotonen maken die jij dan weer waarneemt.

Andere materialen kunnen dit ook doen maar afhankelijk van het type materiaal kan hij de nieuwe fotonen alleen maken met een bepaalde golflengte. Alleen een spiegel creëert fotonen met dezelfde golflengte. Vandaar de reflectie.

Je hebt daarvoor wel een materiaal nodig die dat kan, daarom gebruiken we aluminium of zilver. Deze hebben minder strerk gebonden elektronen, waardoor ze een groter bereik aan golflengten kunnen ontvangen en uitzenden. Dat is overigens dezelfde reden waarom metalen zo goed geleiden.

De reden dat we er een glazen plaat voor plakken is om er voor te zorgen dat er geen schade aan het oppervlak komt (bv. door krassen of corrosie), glas stevig en transparantie is en omdat we glas heel plat kunnen maken, zodat de dikte overal hetzelfde is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een spiegel is een plaat glas met aan de achterkant een laagje zilver of aluminium. Die weerkaatst je beeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het feit dàt je beeld weerkaatst wordt komt door het oppervlak, dit is zo glad dat zo'n beetje alle lichtstralen weer terugkaatsen, en je dus het beeld ziet.
Als jij bijvoorbeeld naar een pot kijkt, die heeft véel meer reliëf dan een spiegel, en de lichtstralen die al terugkaatsen (want er wordt ook 'n deel opgenomen), worden teveel verspreid om hetzelfde te 'presenteren' als dat erop viel (http://tinyurl.com/37sbd3o)
Een spiegel weerkaatst 'precies' wat erop valt (http://tinyurl.com/2vfme23)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht dat er kwik achter de glasplaat zat ipv zilver of aluminium?
Een spiegel bestaat voornamelijk uit glas, het weerspiegelt alles wat er tegenover staat, Maar niet alleen een spiegel weerkaatst dat, glas, het water en nog meerdere dingen doen dit, alleen de spiegel doet dit exact op zijn scherpst.