Een leren bank, hoe moet ik die verzorgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
6.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schapenleer? suede? tuigleer? glad leer? geverfd leer? geruwd leer? dik leer? wat voor soort leer dus, want het maakt wel degelijk een enorm verschil w.b. onderhoud

Antwoorden (5)

Maar hoe moet je een leren bank nou precies verzorgen? Net als bij onze huid, is hydrateren het toverwoord zegt Infotalia. Reinig geregeld je bankstel met een vochtinbrengende zeep en behandel het af en toe met een speciaal onderhoudsmiddel voor leer. Maar je kunt nog meer doen om je bank mooi en soepel te houden.

Maandelijks onderhoud
Als je toch aan het schoonmaken bent, stof dan gelijk even je bank af en ga er daarna over met een stofzuiger. Gebruik daarvoor een mondstuk met een borsteltje of, als deze bij je stofzuiger zit, het mondstuk wat bedoeld is voor stoffen meubelen (met rood velours aan de onderkant).

Nat reinigen mag ook maar niet té nat. Een vochtige doek die echt heel goed is uitgewrongen is voldoende. Met een beetje zadelzeep, glycerinezeep of hydraterende zeep kan je je bankstel op een zachte manier reinigen. Knopen en biezen poets je met een vochtige, zachte tandenborstel met wat zeep. Droog het leer daarna goed af met een schone, zachte doek die niet pluist.

Halfjaarlijks onderhoud
Minstens twee keer per jaar ga je met een speciaal onderhoudsmiddel voor leer aan de slag. Hierdoor blijft het leer soepel. Vooral als je leren meubels op een zonnige plek staan, kan het leer snel uitdrogen en barsten vertonen. Wrijf het onderhoudsproduct goed uit. Daarna moet je het onderhoudsmiddel zijn werk laten doen. Dit kun je het beste 's avonds doen zodat het middel twaalf uur op het leer kan inwerken. De volgende dag wrijf je het onderhoudsproduct nog een keer uit met een schone, niet pluizende doek. Je kunt ook zelf een onderhoudsmiddel voor leer maken. Meng daarvoor één deel azijn met twee delen lijnzaadolie (dus: één kopje op twee kopjes). Goed schudden en het is klaar voor gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met een ledercreme of bijenwas .voor het reinigen van gewoon vuil een emmertje water en een doekje evt wat citronella in het water.goed nadrogen en inpoetsen met creme of was en weer uitpoetsen .bij kleine beschadigingen is er ook kedercreme met kleur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder neemt elke week haar bank en stoelen af met een vochtig doekje speciaal voor leer. Dit spul in het doekje hydrateert het. En het ziet er nog prima uit :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij veel gebruik , 1 x per maand borstelen ( zachte borstel ) met warm water en groene zeep. Na afnemen met schoon warm water. Droogwrijven met schone doek. Inwrijven en uitpoetsen met ... Voetbalschoenenleervet !. Onderhoudt het leer . Blijft soepen en niet vet . Een lange levensduur vd bank is gegarandeerd . Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben ook een leren bank.In het begin kookte ik water liet het afkoelen en nam zo de bank af met een doekje en het gekookte water.Daarna maakte ik de bank droog met een zachte handdoek.En ik heb een speciale handschoen gekocht voor mijn bank deze neemt meer vuil op als een schoonmaakdoekje.
Tevens hebben wij speciaal onderhouds spul gekocht waar ik onze bank 2 keer per jaar mee behandel.

Nu maak ik onze bank schoon met babydoekjes en een beetje babyolie hier krijg je de vlekken mee weg.En de bank wordt lekker zacht hierdoor.

Ik zag ook dat iemand aangaf om je bank te gaan stofzuigen dit zou ik persoonlijk niet doen dit in verband met eventuele beschadiging van je bank.