Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe worden deze vloeren gemaakt?

Ik was vorig weekend in Florence in Italie en het viel mij op dat ze daar perfect gladde vloeren hebben van mozaiek. Nu vraag ik mij af welke techniek gebruiken ze om de vloeren zo mooi glad te krijgen, de voeg is net zo glad dan de tegel zelf. Een foto doe ik hierbij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Zeker weten doe ik het niet, heb het nooit nagevraagd, maar ik ga ervan uit dat ze eerst de tegels/het mozaiek leggen en er dan een coating overheen gieten. Hier in Nederland heb je ook gegoten vloeren, vaak met heel veel gekleurde steentjes erin.

Zulke dingen maak ik ook wel eens in het klein bv een dienblad, daar leg ik dan iets moois in, giet er een vloeibaar goedje over wat vanzelf uithard.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt machinaal geslepen en gepolijst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cement op de vloer gieten ,netjes afrijden met een vlakke lat dan de mozaiek erin leggen daar boven op een plaat hout er op leggen en er boven op gaan staan,
waterpas erbij .
dan is het meeste al gelijk en vlak.
verder kan je er blanke egaliseer overheen gieten om de rest te vlakken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
soortgelijke vloer ligt op mijn terras..
het is vakwerk, maar ik heb het wel zien leggen ..
het zijn 2 soorten cement die worden gemengd, dat word op de grond gesmeerd, en worden de stukken tegel erin gedrukt dan word met een spons glad gesmeerd en na een paar uur kwam hij terug en wrijven ze met een doek op en word er een coating over aangebracht..
het is veel werk maar wel apart..en kostbaar
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De techniek heet terrazzo of granito en kan voor vloeren maar ook voor aanrechten worden gebruikt. Omdat de traditionele terrazzovloeren naadloos en waterdicht zijn, worden ze vaak in badkamers gelegd waarbij elk gewenste vorm kan worden gemaakt. De sanitairplint maakt de vloer onderhoudsvriendelijk en hygiënisch. Door langdurig walsen van de vloerspecie komen platte kanten van de korrels boven en wordt het bindmiddel (het cement) zoveel mogelijk verwijderd. Als de vloer eenmaal droog is wordt het oppervlak meermaals geslepen, waarna hij direct in gebruik kan worden genomen.

De kunststof variant is wel in een badkamer toepasbaar maar niet in als douchevloer en hier is een sanitairplint niet mogelijk. De kunststof granitofloor met een open structuur wordt veelal in woonkamers, slaapkamers en andere vertrekken in woonhuizen toegepast.

Traditioneel terrazzo is samengesteld uit natuurproducten. De vulstoffen zijn geselecteerde granulaatkorrels; marmer, graniet en zandsteen. De granulaatkorrels worden hoofdzakelijk uit Italië, Spanje en Duitsland geïmporteerd. Als bindmiddel wordt meestal portlandcement gebruikt wat voor 95-100% bestaat uit portlandcementklinker, een grondstof bereid uit kalksteen (mergel) en klei.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding