Hoe zie je aan je kamerplant of hij te veel water krijgt?

Ik heb voor het eerst planten onder mijn hoede, sinds kort op kamers > ik heb ze de afgelopen week bijna letterlijk zien groeien (hoewel ze alleen water krijgen, wat spaarzaam moet gebeuren volgens hun etiket). Is dat de bedoeling van kamerplanten? Ze hangen er verder namelijk vrij zieligjes bij, en ik durf niet aan de blaadjes te komen; er vielen er wel eens een aantal af. K versleep ze wel eens naar een zonniger deel van een van mijn kamers, dan valt er gelukkig niets af. Ook zitten zij nu in een grotere pot, nog in hun oorspronkelijke plastic bakken.

Hihi, je ziet wel dat ik ze nog maar net heb he ;) Lijk wel een moeder

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
4.3K

Het beste antwoord

Als je wilt controleren of ze teveel water krijgen, kun je de plastic bak waarin ze zitten even uit de pot tillen. Als er water onderin de pot zit, dan hebben ze teveel water. Dit kan natuurlijk alleen als er in de plastic pot een gat zit onderin.
Anders kun je ook de plastic bak met plant en al op z'n kant houden (boven de gootsteen) en dan loopt overtollig water er ook uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik zou niet teveel slepen met de planten, veel planten houden daar niet van.
verder doet verpotten een plant op z'n tijd goed.
als de wortels door het gat onder in de pot komen zetten, is het zeker tijd ze te verpotten.
vanaf deze maand minder ik de pokon, maar zo eens per maand krijgen ze toch nog wel wat.
verder is het goed voor het water geven even aan de aarde te voelen: voel je nog nattigheid, dan geen water toevoegen.
succes!
13 jaar geleden
Als er een fikse plas onderstaat, zou dat het geval kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het gaat zien aan de kamerplant ben je al te laat.
Veel planten vinden het helemaal niet erg als ze een keer wat te droog staan, maar te nat is vaak het einde van de plant, is de aarde nog vochtig, dan nooit water geven!
De meeste planten gaan dood door te veel water geven.
Ook het verslepen van planten vinden ze niet zo fijn, eerst passen ze zich aan , aan een donkere plaats in je kamer en dan ineens moeten ze in het zonnetje staan en moeten ze zich weer aanpassen, als ze dat gedaan hebben moeten ze weer naar het donker.
Laat ze maar lekker in het licht staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan gaan ze hangen