Waarom gaan mijn planten altijd dood?

Ik heb nu een bromelia, een orchidee en een nep bonsai boompje.. Doe precies wat er op het kaartje staat met de plaats in huis (licht, donker) en water geven, maar ze blijven maar doodgaan!
Waar kan dit aan liggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
4.2K

Het beste antwoord

Planten in de huiskamer betekent voor veel planten een langzame dood, meer zit er vaak niet in.
De allerbelangrijkste fout die er gemaakt wordt, is wel het water geven.
Als de potgrond vochtig is, dan nooit water geven, is de grond een week lang vochtig, dan een week geen water!
Op het bijbehorende verzorgingskaartje staan regeltjes waar je, je ongeveer aan moet houden, maar iedere huiskamer is weer anders.
De hoeveelheid licht is ook erg belangrijk, de meeste plaatsen in huis, zijn te donker, dus gaan planten langzaam dood.
Een Bromelia is een erg makkelijke plant, een keer per week wat regenwater in bladkokers gooien is ruim voldoende, na de bloei heeft de plant een terugval en komen er als het goed gaat, twee of meer nieuwe planten terug.
Orchidee 1x per twee weken even in een bakje met lauw water laten staan en ze kunnen er weer twee weken tegen, zou je het een maal in de maand doen, dan gaan ze ook niet dood!, dus ja, wat doe je verkeerd?
Misschien is de aanschaf van kunstplanten wat voor je, de duurdere soorten zijn heel mooi en heel echt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de kunstplanten na vind ik het een prima antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-) altijd beter dan dode planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja jelle, Je hebt gelijk, er zijn zeer veel uitzonderingen op deze regel, heel veel tropische planten zijn bijna moerasplanten en kunnen voortdurend nat staan,terwijl anderen 1x in de twee weken al nat genoeg zijn.
Maar om het antwoord hier duidelijk en simpel te houden heb ik gezegd als de grond nog nat is , geen water geven, bijna alle planten die dood gaan, komt door te veel water geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ik me helemaal bij aansluiten ; zolang je van je kamer geen oerwoud of broeikas maakt, zullen kamerplanten het heel erg moeilijk hebben, en is elk exemplaar dat het WEL redt , een gelukkie.
Grappig genoeg doen stekjes het vaak beter ; die zijn van jongs af aan de omstandigheden gewend die je kan bieden. Maar planten die x jaar in de kas hebben gestaan, dan vervoerd naar het TC en dan naar huis (en vooral tijdens dat laatste vervoer gaat ook veel mis), hebben maar een kleine kans.

Andere antwoorden (5)

- Frequentie van water geven
- Mis interpretatie van aanwijzingen (Licht betekent niet altijd volle zon, zeker ind e zomer niet en zeker niet met bromelia's / orchideeen / bonsais.)
Bij de types die je benmoemd is regelmatig water geven heel belangrijk; een keer overslaan kan al betekenen dat haartwortels afsterven & dood tot gevolg hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gaat een nep boompje dood ( plastic neem ik aan dus ) dan gaat het niet al te best geloof ik.

maar somige planten zijn veel gevoeliger als anderen en soms is het ook gewoon veel pech hebben.
bij on thuis stonden tijden lang vetplanten, ze zijn niet de mooiste maar kunnen wel wat hebben:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tips

1. zet de planten in de schaduw niet in de zon anders gaan ze dood.

2. je moet overdag altijd planten water geven, dan groeien ze beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat je door airco in huis te veel de planten op de tocht hebt staan, planten houden niet van tocht.
Ook kan de verwarming er mee te maken hebben, zelf heb ik 9 jr. in een huis gewoond met luchtverwarming, geen plant die dat leuk vond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak wordt toch te veel water gegeven, omdat we denken dat ze toch wel wat water nodig hebben. Door die nattigheid gaan de wortels rotten.
Sommigen moet je van bovenaf water geven, anderen juist weer via het schoteltje. Erg plant afhankelijk.