Loden buizen voor waterleiding is dat nog wettelijk toegestaan? (Bel)

Ik heb een oud herenhuis gekocht, vele veranderingen gedaan.
Komt de watermaatschappij een nieuwe watermeter plaatsen.
Zegt ie : he manneke , lood ,ge weet toch dat dat niet meer mag he
Is dat echt waar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
4.7K

Het beste antwoord

volgens bij gevoegde link zou je als eigennaar alle loden aansluitingen moeten vervangen maar of sinds wanneer het echt verboden is kan ik toch nergens terug vinden:best neemt u eens contact op met uw watermaatschappij
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank
Als ik het goed lees zou de maatschappij zelf de kosten betalen;
Dat klinkt interessant. Maar daar heeft die plaatser mij niks van gezegd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bovenstaande is een belgische site. In Nederland is het niet verplicht. Heb zelf net een enorme verbouwing achter de rug.

Andere antwoorden (4)

Bij mijn weten (Maar ik ben dan vooral bekend met de situatie in Nederland) mogen er al decennia geen nieuwe loden leidingen gelegd worden en moeten reparaties ook zonder lood worden gedaan. Maar is het niet verplicht de oude installatie te vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle veranderingen en nieuwbouw van waterleidingen moet zonder lood gebeuren. Bestaande loden leidingen mogen blijven zitten.

Het is wel verstandig, het water eerst even te laten doorstromen voordat je het voor consumptie (drinken of koken) gebruikt, om te voorkomen dat je elke dag een beetje lood binnenkrijgt.

Hoe lang moet je het water laten doorstromen? Daar is op dit moment (erg warm buiten) goed achter te komen.

Gebruik een paar uur lang geen water, ook niet om het toilet door te spoelen of de wasmachine te laten draaien. Al het water in de leidingen in je huis warmt dan op.

Zet nu een kraan open, en tel hoe lang het duurt voor het water ineens merkbaar kouder wordt.

Is dat bijvoorbeeld tien seconden, dan betekent dat dat je de eerste tien seconden het opgewarmde water uit je eigen loden buizen hebt gevoeld, en daarna het koudere water uit de buizen van de waterleidingmaatschappij die onder de grond liggen.

Heb je dan een tijd geen water gebruikt (bijvoorbeeld het eerste water in de ochtend, of nadat je thuiskomt van je werk), dan moet je de kraan die tijd (tien seconden dus, in dit voorbeeld) openzetten om alle lood weg te spoelen.
13 jaar geleden
het is in Nederland niet verplicht om loden leidingen te vervangen.

zie website van het ministerie:
Vervangen loden waterleidingen niet verplicht
U bent als huiseigenaar niet verplicht om de loden waterleiding te vervangen. Woont u in een huurhuis, dan is uw verhuurder verantwoordelijk voor het vervangen van de loden leidingen, maar ook hij is dat niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lood is een zwaar metaal. Het is dus belangrijk om onze blootstelling aan lood zoveel mogelijk te beperken. Het vervangen van loden waterleidingen (van het netwerk tot de teller) is de verantwoordelijkheid van de drinkwatermaatschappijen; in de woning zelf komt dit toe aan de eigenaar.