Mag deze reclame van Woonexpress wel ?

Zo gebruiken ze o.a. de leus : Vergeet die Zweedse ballen tent en nog enkele die ik zo snel niet kan vinden. Maar in elk geval met een duideijke verwijzing naar Ikea. Vreemd dat Ikea dat ook pikt! Of is woonexpress stiekem gewoon een onderdeel van die zweedse ballentent ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
1.7K

Het beste antwoord

Ja. in nederland mag dit. Je mag niet nadrukkelijk een bedrijf of product noemen en zomaar zeggen dat jouw product beter is en dan andere product slecht. Maar dit valt onder een knipoog, en dat mag prima. Het is wel op het scherpst van de snede adverteren, wat er voor zorgt dat ze nu snel met een relatief klein budget een hele grote naamsbekendheid krijgen (Ik heb de reclame nooit gezien maar hoor nu via jou van deze reclame & ben op hun site geweest)

Toegevoegd na 19 seconden:
Wist je van hun 'Kill Billy' reclame campagne?

http://www.molblog.nl/bericht/kill-billy-ikea-op-de-kast-gejaagd/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat het wel mag anders had de reclame code commissie wel maatregelen getroffen om de reclame te verbieden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals zij het doen mag het wel. Het is wel een duidelijke hint naar Ikea maar eigenlijk zeggen ze niet zoveel ergs.
Als ze zouden zeggen: Ikea verkoopt bagger, of Ikea bedot u, of Ikea liegt over zijn producten. Dan hadden ze een probleem.
Bovendien is de term ballentent slim gevonden, het is een denigrerend woord, maar je kunt het ook letterlijk uitleggen omdat Ikea een ballenbad heeft voor kinderen.
Hier komen ze zeker wel mee weg.
Kijk maar eens in de link voor een nuchtere beoordeling van deze reclame.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergelijkende reclame mag, als je je aan de regels houdt.

De reclame mag niet misleidend zijn.

Goederen of diensten die vergeleken worden moeten in dezelfde behoeften voorzien of voor hetzelfde doel zijn bestemd.

De vergelijking moet objectief zijn. Het moet hierbij gaan om wezenlijke, relevante, controleerbare en representatieve kenmerken van de goederen en diensten.

Prijs is een duidelijk voorbeeld dat hieraan voldoet.

Er mag als gevolg van de vergelijkende reclame geen verwarring ontstaan tussen concurrent en aanbieder.

De vergelijkende reclame mag zich niet kleinerend
uitlaten over de concurrent.

Als het om producten met een benaming van oorsprong (zoals parmaham of champagne) gaat, moet de vergelijkende reclame binnen dezelfde benaming van oorsprong blijven.

Het mag geen oneerlijk voordeel opleveren voor de vergelijkende aanbieder als gevolg van de bekendheid van het merk van de concurrent.

Het mag niet gaan om namaak- of imitatieproducten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het mag wel, maar of het netjes is is punt twee. Bij mij werkt dergelijke "äfzeikerij" in ieder geval averechts. Als je zo iets nodig hebt om je waren aan te prijzen, vraag ik me af of de kwaliteit hiervan inherent is aan de manier van reclame maken.