Wat kan de oorzaak zijn van het knipperen van mijn spotjes?

Ik heb nieuwe spotjes laten monteren, aangesloten op een nieuwe dimmer. Op zich werkt alles, maar... soms (niet altijd) flitsen de spotjes. Denk aan één korte, felle flits van alle spotjes tegelijk. De flitsen gebeuren onregelmatig, met tussenpozen van 30 seconden tot enkele minuten.

Wat kan de oorzaak zijn van deze flitsen?

een jaar geleden
in: Interieur
1.3K
TurfGraver
een jaar geleden
Led spotjes?
Wel geschikte dimmer?
Cryofiel
een jaar geleden
LED-spotjes inderdaad.

Samen met de dimmer gekocht bij dezelfde verkoper.
Utrecht
een jaar geleden
LED lampjes met een adapter en dimmer kunnen wel eens een ongelukkige combinatie zijn. Vaak vragen de lampjes te weinig vermogen om de adapter of dimmer robuust te laten werken. Met knipperen als gevolg. Als je een lampje vervangt door een halogeenspotje, wat gebeurt er dan?
fremar
een jaar geleden
toch verkeerde dimmer?
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Heb je al gekeken hoeveel minimaal je dimmer aankan?
Vaak het gevolge van led spotjes die ee minimale wattage hebben zodat ze gaan knipperen of flitsen.
Wat Utrecht schrijft zou je inderdaad kunnen proberen.
Als het geknipper dan weg is zou je wattage van de ledlampjes hoger moeten nemen om knipperen te voorkomen.
Cryofiel
een jaar geleden
Het is niet echt knipperen, het is heel af en toe een felle flits. Wel van alle spotjes tegelijk.

Het flitsen lijkt vaker op te treden bij hogere lichtsterkte dan bij lagere lichtsterkte.

Het beste antwoord

In de reacties schrijf je dat je LEDs gebruikt i.c.m. een dimmer. Dat is een schakeling die sowieso al erg gevoelig is. LEDs zijn eigenlijk van nature niet geschikt om te dimmen.

Waarschijnlijk heb je last van pieken op het stroomnet. Denk bv aan het inschakelen van een koelkast e.d. Die kortstondige puls kan even door je dimmerelektronica heen schieten en de LEDs bereiken. Een LED is snel en geeft gelijk vol licht, ook al is de puls maar kort. Dat zie je dan.

Heel soms helpt het om de fase en de nul te verwisselen. Een andere stroomgroep kan ook helpen. En anders zul je toch op zoek moeten naar een ander, minder storingsgevoelig setje.
Cryofiel
een jaar geleden
Aan spanningspieken van elders heb ik ook gedacht. Maar hoe komt het dan dat een net iets andere dimstand het probleem al oplost, en dat het flitsen eigenlijk alleen gebeurt wanneer de spotjes de maximale, of bijna de maximale, lichtsterkte geven?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Dimmen (zeker bij LEDs) is een complex elektronisch geheel (verdiep je er maar eens in) waarbij stoorsignalen nu eenmaal rare effecten kunnen hebben.