parketzeil of laminaat?

Onze vloer is hard aan vernieuwing toe. Ik twijfel tussen laminaat of parketzeil. Mijn voorkeur gaat uit naar een warme, houten uitstraling zodat het net echte houten planken lijken...

Wat is goedkoper?
Wat blijft langer mooi?
Welke winkel zou je adviseren en welke juist niet? (Ik lees over Leen Bakker veel klachten over de kwaliteit)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
4.5K

Antwoorden (7)

Zeil wordt vaak als praktischer ervaren. Goedkoper en makkelijk schoon te houden. Toch zie je vaak wel dat het geen hout/laminaat is.
Laminaat kan heel mooi zijn, maar is erg afhankelijk van de kwaliteit. Bij de goedkopere laminaatsoorten gaan hoekjes en randjes snel kapot en dat is zonde. Zeil kun je ook makkelijker hergebruiken dan laminaat (sommig kliklaminaat is trouwens wel goed te verwijderen en opnieuw te leggen)

Over de winkels kan ik niet veel zeggen. Bij de meeste doe het zelf handels is de kwaliteit wel gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeil leg je veeeel sneller, is makkelijker in onderhoud maar gaat waarschijnlijk minder lang mee.

Laminaat is niet waterbestendig (Viochtig afnemen is OK< maar natte bloemopotten of water laten liggen kan niet) en kost zeer veel moeite om te leggen. Let ook op de hoogte van de deuren: Moet je ze afzagen? Het komt echter vaak wel veel 'echter' over, zeker als je de wat duurdere versies neemt.

Wij hebben uiteindelijk ons laminaat in Duitsland gehaald wara de prijzen duidelijk lager zijn voor een betere kwaliteit (De laagste kwaliteit bij duitse bouwmarkt is gelijk aan de middenmoot in de nederlandse, maar dan wel voor een lagere prijs dan de goedkope spullen in nl. De moeite van een rit richting Duitsland waard)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij wonen achteraf op een verbouwde boerderij en hebben 3 honden dus het loopt hier erg in.
Daarom hebben wij voor novilon zijl gekozen.
Als de hond nat is en gaat op laminaat liggen kan het hout gaan uitzetten.
Zijl is makkelijk schoon te houden en blijft mooi recht liggen.
Ik kan niet in uw portemonee kijken maar je kunt beter een duurdere versie nemen in verband met afbrokkelen.
Wij hebben novilon 6 mm en hebben er 10 jaar garantie op.
niet de goedkoopste versie maar het ligt er al ongeveer 8 jaar en is nog zo goed als nieuw.
En wat voor ons belangrijk is; even met een natte dweil er over heen en het is weer schoon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zus heeft sinds kort in haar badkamer en keuken een soort zeil liggen, dat er uitziet als een al eeuwenlang liggen de houten vloer : werkelijk ongelooflijk mooi, met een prachtige, warme uitstraling. Ook zij heeft een hond, dus dweilen hoort er helemaal bij....
Het is heerlijk warm aan je voeten, en als er in de keuken iets valt, is het niet meteen kapot.

Dus laat je vrijblijvend eens voorlichten : de tijden dat zeil alleen in gewolkt grijs en gewolkt groen kwam, zijn echt helemaal voorbij....Ik heb laminaat, omdat het al in m'n appartement zat toen ik het kocht, maar als ik nu opnieuw zou kiezen, zou ik helemaal voor dát zeil gaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zus woont in Duitsland, en is op dit moment op vakantie, maar ik heb haar gemaild, dus als ik wat hoor van haar, geef ik het door....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze heeft intussen geantwoord, maar heeft weinig/geen gegevens, omdat het via-via zwart gelegd is bij haar...Ze gaf me deze website door : www.gerflor.de, en dan moet je 'wohnbelage' aanklikken. Ook al zou dat in Nederland niet te krijgen zijn, dan kan je in elk geval met die voorbeelden aan de 'zoek' gaan....Succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook even zitten 'hannesen' met die site : haar keuken en badkamer zijn in elk geval met zelfplakkend vinyl-laminaat gelegd, en heeft 'ribbeltjes' onder je voeten, alsof je over hout loopt. Senso Rustic lijkt er zo op de plaatjes het meeste op, en dan vooral bij de foto's van de keuken en die van de eettafel. Ik kwam hier via ''alle Produkte", en dan Senso Rustic aanklikken. Het is tamelijk donker van kleur, maar door de nerven, waar het licht opvalt, is het niet een donker vlak, als je er naar kijkt. Er zitten zelfs hier en daar ronde kringen in, alsof iemand daar ooit een natte fles heeft neergezet - ik hoop, dat je ergens hier ook zoiets kan vinden. Zoals ik al zei : ze heeft het via een vriend van een vriendin van een kennis gelegd gekregen, en heeft alleen een stukje voorbeeld te zien gekregen, dus ik denk niet, dat ze weet, hoe haar kleur heet - ze is nl. nogal secuur in papieren in mappen bewaren, dus als ze zegt, dat ze er niets van heeft, kan ze het dus waarschijnlijk niet zeggen, hoe haar kleur heet.
laminaat is ook een imitatie van hout, met al zijn voor en nadelen, vooral veel nadelen, erg gehorig, kunnen kieren ontstaan, kan opbollen door vocht, krassen die je goed ziet, altijd koud aan je voeten.
Vinyl vloerbedekking (parketzeil) is zeer slijtvast, geluiddempend, isolerend en voelt warm aan je voeten.
Koop een duurzame kwaliteit met een lange garantie.
Er zijn erg mooie soorten is, vrijwel niet te zien dat het niet echt is.
We hebben het in de keuken gehad en na 14 jaar was het nog steeds mooi.
Prijzen zijn afhankelijk van de kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou voor een goede kwaliteit parketzeil kiezen. Uit ervaring weet ik dat een betere soort warm aanvoelt (komt door de dikte van het materiaal) en het is gemakkelijk te onderhouden en te leggen. Laminaat voelt bijna nooit warm aan en het is een behoorlijke klus.
In mijn huis heb ik nu een echt houten vloer beneden, en op zolder een mooi parketzeil, en als ik nu zou moeten keizen zou ik het zeil ook beneden leggen.
Laminaat had ik mijn vorige huis, en na 10 jaar laminaat hoeft het voor mij niet meer. Het staat mooi en netjes maar het voelt altijd koud.

Toegevoegd na 1 minuut:
Leen Bakker heeft best 'oke' produkten, kies alleen niet voor de dunste kwaliteit..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is een zelfklevende kunststof (PVC) vloer iets voor jullie.
Ikzelf heb er geen ervaring mee maar mijn zus is er nogal lyrisch over. zie bron.