Waarom wordt een Jaloezie Gordijn zo genoemd?

Dus Ik zag een reclame van Ikea met een Man, en een Vrouw over een Jaloezie Gordijn, maar Ik vroeg me af, waarom worden ze Jaloezie Gordijnen genoemt?.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Interieur
5.9K
Ritsuka
5 jaar geleden
Waarom schrijf je man, vrouw, jaloezie, en gordijn met hoofdletters?

Antwoorden (1)

Dat komt doordat het niet hetzelfde woord als wat afgunst betekent betreft. Maar het is een uit latten bestaand optrekbaar zonnescherm. Dit soort jaloezie is ontleend aan het Italiaanse woord gelosia dat ‘tralies van ijzer of hout van waarachter men kan zien zonder gezien te worden’ betekent. Die betekenis is vermoedelijk wel bij overdracht ontstaan uit ‘middel tegen jaloersheid’. In het Italiaans zou het feit dat het traliewerk vrouwen verborg voor blikken van buiten tot de naam hebben geleid.
Amadea
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Mooi antwoord! Plus.