hoe maak je een gekleurde kamer rustiger?

Ik heb een blauwe kamer met een prikbord met posters. 2 muren zijn blauw, ik heb een cacoon(hangende tent) ook blauw, kast is ook blauw en heel veel boeken... Iemand advies?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Interieur
1.3K

Antwoorden (4)

Als het allemaal dezelfde tint blauw is dan valt het wel mee met de onrust in die kamer. Je kunt het nog meer met elkaar in balans brengen door alle overige meubels in dezelfde (lichte, want met een donkere wordt het erg somber) tint te hebben.
Amadea
7 jaar geleden
Om een goede sfeer in je kamer te bereiken, is het verstandig om niet meer dan 2 verschillende kleuren te gebruiken. > voor muren en meubilair <
[Vergeet ook niet te kijken naar de kleuren van je plafond en de vloerbedekking (kleden/tapijt/laminaat?) en je gordijnen, allemaal van belang.]

Blauw is een koele kleur, geen probleem, maar hoe meer tinten hoe drukker het wordt.
Misschien is het beter om ALLE muren één tint te geven (een blik verf kan je de kop niet kosten, niet zo duur) en dan heb je nog gordijnen die vervangen kunnen worden door niet dure lamellen (houten bijv.).
Verander ook niet in een keer alles, het kan best na een of twee veranderingen al zo'n verschil maken dat je verbaast bent en klaar :-)

Als je last hebt van "heel veel boeken" in verschillende kleuren, dan zou een vervangende *gesloten* [boeken-] kast , dus eentje met deurtjes, kunnen helpen.

Deze kun je om de kosten te dekken, zoeken bij een kringloopwinkel, al zou je ook eens rond kunnen vragen bij vrienden en familie, je wilt niet weten hoeveel mensen er toch altijd nog een kast hebben staan , die eigenlijk te veel/over is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Haal alles uit de kamer wat je niet nodig hebt. Sorteer de boeken op kleur in een boekenkast. Kies liever voor 1 grote decoratie dat in het oog springt, dan voor verschillende kleine decoraties. Kies je toch voor meerdere decoraties, zet de decoraties dan in groepjes bij elkaar en niet los door de ruimte. Hou je huis schoon en opgeruimd, dat zorgt ook voor rust. Blijf je het dan nog onrustig vinden in de kamer, overweeg dan de wanden van een rustiger kleurtje te voorzien. In de link vind je meer tips om rust in je huis te krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik neem aan dat dit jouw slaapkamer is? In dit geval zijn het misschien de vele blauwtinten die je onrustig maken. Blauw is een koele rustgevende kleur, maar als het teveel is maakt het onrustiger omdat je een rustpunt mist.
Wellicht is het een optie om een van de twee blauwe muren over te schilderen in een meer grijsachtig blauw.
Zorg ook dat je veel dingen op kunt bergen die een rommelig effect geven. Als je veel boeken hebt, kan je wellicht een- of meer lades onder je bed schuiven waarin je een groot deel, wat je toch nauwelijks gebruikt, hierin opbergt. Je ziet ze nauwelijks en je kan er veel in kwijt.

Zorg ook dat je voldoende lichtinval hebt en ventileer de kamer goed. Vooral als je er overdag huiswerk ofzo moet maken, is het beter en prettiger om in een frisse aanvoelende kamer te moeten werken. Om te slapen heb je natuurlijk goed sluitende gordijnen nodig. Bedenk dat een kleine slaapkamer er een stuk groter uitziet als je lange gordijnen ophangt, die van plafond tot aan de grond lopen. Neem hiervoor een donkere kleur blauw of wit met een klein blauw motiefje, maar niet weer dezelfde kleur blauw als de rest.

Ook het gebruik van spiegels maakt van een kleine slaapkamer een grotere ruimte. Ze creëren diepte en hoe groter de kamer lijkt, hoe minder onrustig hij aanvoelt. Probeer ook het prikbord te voorzien van rustige posters die netjes hangen en niet over elkaar of scheef.