Wat voor huisraad heb je allemaal nodig als je op jezelf gaat wonen en je hebt nog helemaaal niks?

Van banken tot regelingen met de gemeente,alle info is welkom!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
1.8K

Het beste antwoord

Badkamer: Wasmachine, wasrek, handdoeken, washandjes, kast, douchegordijn, plakplastic voor ramen, handdoekhaakjes, vloermatje, zeepbakje, prullenbak, tandenborstelbeker. Slaapkamer: bed, kledingkast, wekker, lampen, gordijnen. Hal: kapstok, deurmat, schoenenrek, kastje. WC: wcborstel, vloermatje, prullenbak, kalender, zeeppompje, handdoekhaakje, raamplakplastic, wcpapier rekje, lamp. Woonkamer: bank, tafel, stoelen, kastje, tv-meubel, tv, radio, kleed, planten, gordijnen, kaarsjes, schilderijen, cd-kast, vloerkleed, boekenkast, theetafel. Keuken: bestelladebak, bestek, soep borden, grote borden, kleine borden, longdrinkglazen, theeglazen, koffiekopjes, schoteltjes, opbergpotten, plastic opbergbakjes, koelkast, vriezer, kookstel, magnetron, oven, bakplaat, prullenbak, gordijnen, kruiden, koffiezetapparaat, waterkoker, vuilniszakken, onderzetters, placemets, tafelkleed, handdoeken, theedoeken, sponsjes, afwasborstel, zeeppompje, doekhaakjes, schoonmaakmiddel. Ik ben vast nog genoeg vergeten, maar dat zie je vanzelf wel. Koop niet te veel in één keer. En probeer je huis kleur de sfeer te geven in de details, zoals planten en schilderijen. Bij de bank kun je advies krijgen over welke verzekeringen je moet hebben. Daarnaast kun je vrienden, familie en andere naasten om advies of hulp vragen. Maar wees kritisch en doe wat jij wilt. Succes

Toegevoegd na 3 minuten:
Alleen de stofzuiger, wasdroger en dweil vergeten. Tja, het is veel. Sinds vier jaar woon ik niet meer bij m'n moeder, en nog moet ik spullen aanschaffen, zoals een wasdroger. Het is een geleidelijk proces.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik zou een basis serviesset halen. Zo heb je in een klap alle benodigdheden en het is niet te duur. Bij de Xenos zag ik er een in de folder staan voor 39 euro. Maar ook bij de Blokker kun je hiervoor terecht. Kijk anders even op hun sites. Ook heb ik wat complete checklists voor je gevonden. Wat je hiervan nodig vindt kun je zo makkelijk selecteren.

Succes!!!

PDF-alert voor de tweede link trouwens! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je op je eigen gaat wonen komt er veel bij kijken
Zoals Verzekering
•een ziektekostenverzekering
•een inboedelverzekering
•een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mocht je student zijn, jonger dan 27 jaar, dan goed je geen aansprakelijkheidsverzekering. Deze verzekering zit nog bij één van je ouders, dus dat scheelt een paar tientjes per jaar.
Huisraad is een eitje ; iets om op te zitten, iets om op te liggen, en als je mazzel hebt iets om op te koken, je eten in te bewaren en je kleren te wassen.
Met een oud bankstel, een bed, een tafeltje, een kookplaat, een klein koelkastje, een wasmachine en een bak knijpers en een stukkie touw kom je een heel end, al zijn de starters vandaag de dag een stuk beter voorzien. Maar dat zijn allemaal zaken die vanzelf wel komen als het zo ver is, en waar je best een tijdje zonder kan, zodat je in eigen tempo en naar eigen smaak kunt inrichten.

De dingen die je het eerst moet regelen -naast en vast inkomen en een huurcontract, zijn :
- je inschrijven bij de gemeente waar je woont
- aanmelden bij de plaatselijke energieleverancier
- verplichte verzekeringen afsluiten (ziekenfonds, wettelijke aansprakelijkheid)

Via de gemeente wordt dan vanzelf alles geregeld op het gebied van gemeentelijke belastingen, rioolrechten, huisvuil enz. Via de energieleverancier krijg je je water, gas en elektriciteit aan de gang. En dan ga ik er vanuit dat je al een bankrekening hebt waarop je salaris wordt gestort en waar je je vaste lasten af kunt laten schrijven.

Verder merk je naarmate je huishouden groeit en je bezittingen toenemen vanzelf aan welke dingen je nog meer behoefte hebt (of juist niet), zoals een telefoon- en internetaansluiting, kabeltelevisie, meer verzekeringen etcetera.

Voor heel veel vragen aan met name de financiele kant, kun je heel goed op onderstaande site terecht.

Toegevoegd na 1 minuut:
WA heet tegenwoordig trouwens AVP zie ik.
En je kunt er - als je inmiddels wat waardevollere spullen hebt verzameld - een inboedelverzekring aflsuiten, Dat is niet zo duur en vaak wel handig. Als je een koophuis hebt, komt daar nog ene opstalverzerking bij, maar slechts weinig mensen beginnen met een koophuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, vooral omdat er ook veel 'nodige' dingen inzitten waar je best een tijdje zonder kan, en jij hebt wel aan de financiele kant gedacht, maar ja, zolang woon ik nog niet op mezelf hahaha!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja, toen ik op mezelf ging had ik ook echt niks, dat was echt sinaasappelkistjes, en elke dinsdagmorgen het grof vuil afstruinen. Wel verschrikkelijk leuk, maar zo kan het helaas niet meer. En ik heb wel voor iets van 200 gulden potten, pannen, beddengoed, bestek, telefoon, boekenplanken, verf, van dat spul gehaald.
Veel antwoorden heb je al dus nu een tip; bij Ikea heb je startes paketten voor alles in de keuken en ook voor alle servies goed, niet duur en goed genoeg om mee te beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat iedereen in je omgeving weten dat je op jezelf gaat wonen en je nog helemaal niets hebt.
Heel veel mensen hebben vast wel iets waar ze eigenlijk niets meer mee doen, zo kom je al een eind op weg.
Denk aan sevies goed, bestek, een bank of bed een kast wat handdoeken enzenz.